Väite: Tiedelehdet johtavat lääkäreitä harhaan – ”Osa lääkeyhtiöiden markkinointikoneistoa”

Avoin verkkojulkaiseminen heikentäisi lääketeollisuuden valtaa tieteeseen, sanoo BMJ:n ex-päätoimittaja Richard Smith.

Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Lääketieteen huippujulkaisut johtavat lukijoitaan harhaan. Niistä on tullut osa lääkeyhtiöiden markkinointikoneistoa, sanoo arvostetun brittiläisen BMJ-lehden (British Medical Journal) entinen päätoimittaja, lääkäri Richard Smith.

Smithin mukaan lääkeyhtiöt pyrkivät saamaan tutkimuksensa julki arvostetuissa tiedelehdissä kaikin keinoin, koska lukijoiden mielikuvissa lehden hyvä brändi siunaa lääkkeen laadun.

Toisaalta pimentoon jäävät kliiniset kokeet, jotka toteavat saman lääkkeen tehottomaksi tai haitalliseksi. Tutkimuksen käynnistänyt lääkeyhtiö ei tietenkään lähetä niitä tiedelehtiin arvioitaviksi. Tutkimuksen toteuttajilta taas on yleensä vaadittu salassapitosopimus.

”Lukijoiden pitäisi suhtautua hyvin skeptisesti siihen, mitä julkaistaan”, Smith toteaa.

Hänen kritiikkinsä kohdistuu suuriin kansainvälisiin lääketiedelehtiin kuten BMJ:iin, Lancetiin ja New England Journal of Medicineen.