Tutkija: Maahanmuuttopolitiikka tyhmää, koska suomalaiset niin älykkäitä – kiistelty tutkija pohtinut myös juutalaisten ominaisuuksia

Tieteellisen rasismin vanhoja kaikuja kuullaan toisinaan myös valtavirtatieteen julkaisuissa.

antisemitismi
Lassi Lapintie

Suomalaiset ovat ankaran ympäristönsä vuoksi Euroopan älykkäintä kansaa, ja se tekee maahanmuuttopolitiikastamme tyhmää, koska älykkäät ihmiset ovat liian kilttejä torjuakseen haitallista monikulttuurisuutta.

Näin väittää Oulun raiskausvyyhtiä käsittelevässä kirjassaan Suomessa asuva ”brittiantropologi” Edward Dutton. Hänen näkemyksistään kertoi perussuomalaisten puoluelehti Suomen Uutiset 6. syyskuuta.

Dutton ei tutkintojensa puolesta ole antropologi vaan uskontotieteilijä, jolla on uskontoantropologian dosentuuri Oulun yliopistosta. Duttonin maine Suomen akateemisessa maailmassa ei ole tahraton, sillä Oulun yliopiston totesi vuonna 2017 hänen syyllistyneen plagiointiin.

Duttonin väitteitä kansanryhmien ominaisuuksista politiikan selityksinä kuullaan usein nykyajan rotuoppeja kannattavilta pseudotieteen ääriajattelijoilta, mutta joskus ne pulpahtavat pintaan myös valtavirtatieteessä.

Tästä nähtiin esimerkki viime vuonna, kun vertaisarvioitu tiedejulkaisu Evolutionary Psychological Science julkaisi Duttonin artikkelin, joka pohti juutalaisten ominaisuuksia evoluutiopsykologian keinoin.