Plutoa kohdeltiin väärin

Uuden arvion mukaan Pluto alennettiin kääpiöplaneetan luokkaan vuonna 2006 väärin perustein.

asteroidit
Lassi Lapintie

Tämä on ilmaisnäyte SK:n maksullisesta sisällöstä

Vuonna 2006 planeetasta kääpiöplaneetaksi alennettu Pluto menetti asemansa väärin perustein, esittää Keski-Floridan yliopiston tutkija.

Kansainvälinen tähtitieteellinen unioni IAU alensi Pluton kääpiöplaneettojen luokkaan muun muassa sen perusteella, että planeetan on pidettävä puhtaana oma kiertoratansa. Pluto ei kelvannut enää planeetaksi, sillä sen kiertoradalla on runsaasti muita Kuiperin vyöhykkeen pienkappaleita.

Päätöksen kyseenalaistaa kirjallisuuskatsaus, jossa IAU:n perusteluja verrattiin edeltäneeseen tähtitieteeseen.

Selvityksen mukaan alkuperäiset perustelut Pluton alentamiselle eivät päde. Johtava tutkija Philip Metzger kävi läpi tähtitieteellistä kirjallisuutta yhteensä 200 vuoden ajalta.

Tutkija löysi vain yhden aiemman tapauksen, jossa kiertoradan tyhjentämistä käytettiin planeetan määrittelemiseen. Tuo edellinen kerta oli vuodelta 1802, ja se oli myöhemmin kumottu.

”Tähtitieteellisen unionin mukaan planeetan määritelmään kuuluu ominaisuus, jota kukaan ei käytä tutkimuksessa”, sanoo Metzger tiedotteessa.

”Se on löperö määritelmä. He eivät kertoneet, mitä kiertoradan puhtaana pitäminen tarkoittaa, ja jos määritelmä otetaan kirjaimellisesti, mitään planeettoja ei ole edes olemassa.”

Tutkimus julkaistiin Icarus-tiedejulkaisussa. Metzgerin mukaan planeetan ja asteroidin välisen erotuksen pitäisi perustua siihen, onko kohde tarpeeksi massiivinen muuttuakseen pyöreäksi oman painovoimansa puristuksessa.

Pyöreä muoto erottaa nykyiset kääpiöplaneetat kevyemmistä asteroideista, jotka ovat epäsäännöllisen muotoisia. Muodon pyöreys myös käynnistää kohteessa tutkijoiden mukaan prosesseja, jotka erottavat ne asteroideista.

Plutolla on esimerkiksi monikerroksinen ilmakehä ja mahdollinen maanalainen meri, jota on jopa pidetty yhtenä kandidaattina elämälle.

”Pluto on dynaamisempi ja elävämpi kuin Mars. Ainoa geologialtaan monimutkaisempi planeetta on Maa”, Metzger sanoo.

Pluton kääpiöplaneetta-asemaa on kyseenalaistettu aikaisemminkin. Viime vuonna tutkijaryhmä ehdotti planeetalle geofyysistä määritelmää, jonka mukaan Aurinkokunnassa olisi noin 110 planeettaa. Niihin kuuluisi myös Kuu.