Stephen Hawkingin viimeinen tutkimus julkaistiin – asetti rajat multiversumille

Hawking ja Thomas Hertog esittävät yhteisartikkelissaan uutta käsitystä alkuräjähdyksestä ja maailmankaikkeudesta.

alkuräjähdys
Lassi Lapintie
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Teoreettisen fysiikan edesmenneen tutkijan ja kosmologin Stephen Hawkingin (1942–2018) viimeinen tutkimustyö ilmestyi toukokuun ensimmäisellä viikolla Journal of High Energy Physics -julkaisussa.

Hawking teki tutkimuksen yhteistyössä teoreettisen fysiikan professori Thomas Hertogin kanssa. Hawkingin ja Hertogin artikkeli liittyy hiukkasfysiikan säieteoriaan ja alkuräjähdyksen ikuisen inflaation teoriaan.

Säieteoria on yksi malleista, joista on yritetty rakentaa niin kutsuttua kaiken teoriaa, joka yhdistäisi suhteellisuusteorian kvanttimekaniikkaan.

Perinteinen käsitys alkuräjähdyksestä on se, että ensimmäisten sekunnin murto-osien aikana alkuräjähdyksen jälkeen universumi koki äärimmäisen nopean laajentumisen.

Ikuisen inflaation teorian mukaan tämä ilmiö jatkuu yhä joissain osissa kaikkeutta, ja oma universumimme on vain yksi monista “tasku-universumeista”, joissa inflaatio on rauhoittunut ja tähdet ovat päässeet muodostumaan.