Raamatun lukija

Jeesuksen ylösnousemus voi tarkoittaa ainakin neljää eri asiaa.

Usko ja sen perusteet nousivat taas puheenaiheeksi, kun pääsiäisen alla ilmestyi teologian tohtori Matti Myllykosken kirja Jeesuksen viimeiset päivät (Yliopistopaino), jossa tekijä selvittelee omia ja samalla tavalla suuntautuneiden tutkijoiden tuoreita käsityksiä historiallisen Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen liittyvistä tapahtumista.

 

Myllykoski pohtii henkilökohtaista ja tutkijan suhdettaan ylösnousemukseen neljän mallin kautta.

”Ensimmäisessä uskotaan, että Jeesus todella nousi kuolleista lihallisessa ruumiissa. Siis tämä Jeesus, joka Luukkaan evankeliumissa syö kuolleista herättyään kalaa. Käsitys sitoutuu vanhaan maailmankuvaan ja aiheuttaa ongelmia. Apostolisen uskontunnustuksen alkuperäisessä tekstissä puhutaan lihan ylösnousemuksesta. Lihallisuus nostaa esiin absurdeja kysymyksiä, kuten oliko Jeesuksella vaatteet, kun hän ilmestyi.”

”Toinenkin malli uskoo, että Jeesus nousi ruumiillisesti, mutta kuten Paavali asian esittää, ruumis oli toista tekoa.”

”Kolmannessa Jeesuksen sielu tai siihen verrattava nousi kuolleista, mikä on moderni käsitys. Jeesus elää muodossa, jonka Jumala tietää, mutta meidän kykymme määritellä sitä ei riitä.”

Neljänneksi malliksi Myllykoski määrittelee tiedemiehen tavan lähestyä asiaa: Jeesuksen asia jäi elämään. Mallit eivät ole mitään tarkasti vartioituja aitauksia, vaan rajat niiden välillä ovat hyvin liukuvat.

Reijo Vahtokari