Rikosten tutkintaan lisäapua: Neljä geeniä määrää nenän muodon

Löytö auttaa ymmärtämään, kuinka geenit vaikuttavat ulkonäköön.

geenit
Marko Hamilo

Nenän koko ja muoto on yksi niistä vaihtelevista kasvonpiirteistä, joiden perusteella yksilön voi tunnistaa. Nenän muoto vaihtelee myös voimakkaasti etnisten ryhmien välillä, mitä eroja esimerkiksi pilapiirtäjät vielä liioittelevat.

Nyt University College of Londonin (UCL) tutkimuksessa selvisi, että nenän leveyttä ja muotoa säätelee suurelta osin vain neljä geeniä.

Uusi tieto auttaa ymmärtämään ihmisen kasvojen evoluutiota. Se voi myös auttaa kehittämään rikostutkinnan dna-teknologioita niin, että esimerkiksi epäillyn kasvonpiirteistä voisi luoda hahmotelman, jos rikospaikalle on jäänyt dna:n erottamiseen riittävä määrä esimerkiksi verta tai siemennestettä.

Nature Communications -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa analysoitiin yli 6000 ihmistä eri etnisistä ryhmistä Latinalaisessa Amerikassa sen selvittämiseksi, mitkä geenit vaikuttavat nenän ja leuan muotoon.

Tutkijat tunnistivat viisi geeniä, jotka vaikuttivat kasvonpiirteisiin. Neljä niistä vaikuttivat nenän muotoon ja leveyteen, yksi leuan ulkonevuuteen.