Kuun kamaralta löytyi Helsingin kokoinen ”näppylä” – löi kuugeologit ällikällä

Kuu on säilönyt miljardien vuosien takaisen historian, jonka avulla voidaan selvittää myös elämän syntyä.

avaruus
Lassi Lapintie

Kiertolaisemme Kuun pinta on aarreaitta geologeille, jotka yrittävät tutkia muinaisen maapallon oloja ja erityisesti sitä, kuinka paljon nuorelle maapallolle satoi meteoriitteja.

Maapallon pinnalta suurin osa muinaisten yhteentörmäysten jäljistä on kadonnut vuosimiljardien saatossa geologisen aktiivisuuden ja luonnon vuoksi. Suomi on yksi harvoista maista, joista on löytynyt runsaasti törmäyskraattereita.

Kuu on eri maata, sillä kiertolaisemme on geologisesti kuollut kivi ilman vettä, ilmaa tai elämää, joten sen pinta ei muutu edes miljardien vuosien saatossa. Kivisen kiertolaisemme iho kantaa yhä vuosimiljardien takaisia arpia.

Kuun pintaa tutkivat geologit ovat törmänneet uuteen löytöön, joka on lyönyt alan tutkijat ällikällä. Kyseessä on muinaisen kraatterin yhteydestä löytynyt ”näppylä” Kuun pinnalla.

”Olen kerrassaan hämmentynyt tästä”, kommentoi kuugeologi Clive Neal löydöstä National Geographic -aikakauslehdelle.