Kansainvälinen tutkimus: Tulivuorenpurkaukset syypäitä pieniin jääkausiin

Tulivuorenpurkaukset viilensivät planeetta jo roomalaisaikoina.

ilmasto
Marko Hamilo

Tiedetään hyvin, että isot tulivuorenpurkaukset vaikuttavat ilmaston luontaiseen vaihteluun. Näiden vaikutusten suuruuden arvioiminen on kuitenkin osoittautunut hankalaksi.

Tulivuorenpurkaukset voidaan tunnistaa jäänäytteiden ilmakuplista, ilmaston lämpötilaa voi arvioida epäsuorasti esimerkiksi puiden vuosirenkaiden avulla. Molempiin liittyy epätarkkuuksia.

Nyt Nature-lehdessä julkaistu Desert Research Instituten tutkijoiden (DRI) johtama kansainvälinen tutkimus tarkentaa näitä arvioita uudella rekonstruktiolla lähes 300 tulivuorenpurkauksen ajankohdasta ja niiden vaikutuksesta säteilypakotteeseen ja planeetan lämpötilaan. Varhaisimmat aineistoon kuuluvat tulivuorenpurkaukset ovat varhaiselta roomalaisajalta.

”Uusia havaintoja käyttämällä pystyimme osoittamaan, että isot tulivuorenpurkaukset tropiikissa ja napa-alueilla olivat ilmaston vaihtelun hallitsevia tekijöitä ja syitä lukuisiin ja laajoihin äärimmäisen kylmiin kesiin viimeksi kuluneiden 2 5000 vuoden aikana”, apulaistutkimusprofessori Michael Sigl DRI:stä sanoo.

”Nämä viileämmät lämpötilat aiheutti suuri määrä vulkaanisia rikkihiukkasia yläilmakehässä, missä ne peittivät Maan pinnan auringon säteilyltä.”