Kaikkien aikojen vanhin musta aukko löytyi: Lähes yhtä iäkäs kuin universumi – ”Tämä on erittäin hämmentävää”

Universumin alkuhämärästä löytynyt supermassiivinen musta aukko hämmentää astronomeja.

avaruus
Lassi Lapintie

Tutkijat ovat löytäneet universumin toistaiseksi kaukaisimman ja vanhimman supermassiivisen mustan aukon. Sitä ympäröivistä kohteista Maahan saapunut valo lähti liikkeelle yli 13 miljardia vuotta sitten. Havainto on näin ollen lähes yhtä vanha kuin itse universumi.

Löytynyt musta aukko oli noin 800 miljoonaa kertaa massiivisempi kuin oman tähtijärjestelmämme aurinko. Supermassiiviset mustat aukot ovat universumin massiivisimpia objekteja, joita löytyy galaksien ytimistä. Niiden massa voi olla satoja miljoonia tai jopa miljardeja kertoja suurempi kuin oman Aurinkomme massa.

Näin massiivisten mustien aukkojen uskotaan syntyvän pitkällä aikavälillä siten, että supernovana kuolleen suuren tähden kuolemasta syntynyt musta aukko kerryttää itseensä lisää materiaa esimerkiksi läheisistä tähdistä.

Nyt löytynyt musta aukko oli kuitenkin ollut olemassa niin lyhyen aikaa alkuräjähdyksen jälkeen, ettei sen muodostumisen tällä tavalla pitäisi olla mahdollista. Musta aukko oli olemassa vain 690 miljoonaa vuotta alkuräjähdyksen jälkeen, mikä kosmisessa mittakaavassa on vain tuokio.

”Tämä on ainoa tällainen objekti, jonka olemme aikakaudelta havainneet”, sanoo fysiikan professori Richard Simcoe MIT-yliopiston astrofysiikan laitokselta.