Höyhenpeite oli dinosauruksilla luultua yleisempi

Uudet tiedot perustuvat Siperiasta löytyneisiin kalloihin ja luurankoihin, jotka kuuluvat ennestään tuntemattomalle dinosauruslajille.

Archaeopteryx
Marko Hamilo

Siperiasta löytyneet fossiilit osoittavat, että höyhenpeite saattoi olla eri dinosauruslajeilla paljon yleisempi kuin tähän asti on luultu. Science-lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan höyhenpeite ei rajoittunut vain siihen dinosaurusten sukupuun haaraan, joka johti ensimmäisen linnun kehittymiseen, vaan se oli yleinen lukuisissa dinosaurusten lajiryhmissä.

Lintujen alkuperä on ollut ikuisuuskysymys biologien keskuudessa. Erityisen paljon väittelyitä on käyty juuri linnuille ominaisten piirteiden, kuten höyhenpeitteen, alkuperästä. On ollut hyvin tiedossa, että höyhenpeite kehittyi dinosauruksilla jo paljon ennen ensimmäisiä lintuja, mikä viittaa siihen, että linnut ovat dinosaurusten seuraajia.

Tämän väitteen esitti ensimmäisenä evoluutioteorian isä Charles Darwin. Hän vertaili pienten dinosaurusten, teropodien, luurangon rakennetta ensimmäisiin tunnettuihin lintuihin, Archaeopteryxeihin, ja osoitti, että ne muistuttaavat suuresti toisiaan.

Teropodit olivat lihaa syöviä dinosauruksia, joilla oli pitkät takajalat pienet eturaajat.