Hiuksia harmaannuttava geeni löytyi – rikosten tutkijoille uutta apua

Hiukset harmaantuvat ikääntyessä. Syy ei ole vain ympäristötekijöissä.

Dna
Marko Hamilo

Tutkijat ovat tunnistaneet geenin, joka altistaa hiusten harmaantumiselle. Nature Communications -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa analysoitiin yli 6000 yksilön perintötekijöitä. He kuuluivat eri etnisiin ryhmin Latinalaisessa Amerikassa.

Tutkimus paljasti useita uusia geenejä, joilla oli yhteyksiä hiusten väriin, harmaantumiseen, tiheyteen ja kiharuuteen.

”Tunnemme jo geenejä, jotka liittyvät kaljuuntumiseen ja hiusten väriin, mutta tämä on ensi kerta, kun harmaantumisgeeni on tunnistettu ihmisiltä”, University College Londonin solu- ja kehitysbiologian tutkija Kaustubh Adhikari sanoo.

”Se oli mahdollista vain, koska analysoimme ihmisten monimuotoisen sulatusuunin, mitä ei tässä laajuudessa kukaan ollut aiemmin tehnyt. Löydöksiä voi soveltaa kosmetiikassa ja rikostutkinnassa, kun tiedämme, miten geenit vaikuttavat ulkonäköömme.”

Poliisitutkintaan voidaan saada dna-teknologioita, joiden avulla voi muodostaa visuaalisia profiileja yksilön perimään pohjautuen. Tähän asti tällainen tutkimus on hyödyntänyt lähinnä eurooppalaisia ihmisiä. Uudet tulokset voivat auttaa tutkinnassa Latinalaisessa Amerikassa ja Itä-Aasiassa.