Harvardin tähtitieteilijä uhmaa tutkijoiden valtavirtaa uutuuskirjassa – uskoo vuonna 2017 vierailleen 'Oumuamuan olleen avaruusolentojen rakentama

Tähtienvälisestä avaruudesta Aurinkokuntaan saapunut eriskummallinen kappale on yhä väittelyn aiheena, eikä sen arvoitus välttämättä koskaan ratkea.

'Oumuamua
Lassi Lapintie

Vuoden 2017 lopulla Aurinkokunnan halki kiiti kappale, jolle tähtitieteilijät antoivat havaijinkielisen nimen ’Oumuamua. Kyseessä oli ensimmäinen havaittu tähtienvälisestä avaruudesta Aurinkokuntaan saapunut objekti.

Kappale oli poikkeuksellinen muutenkin kuin alkuperältään, sillä sen heijastaman valon säännöllisestä vaihtelusta pystyttiin päättelemään, että se oli pyörivä objekti, joka oli muodoltaan joko sikarimaisen pitkulainen tai litteä kuin pannukakku.

Tämänmuotoisia luonnollisia komeettoja tai asteroideja ei ole aiemmin havaittu. Lisäksi kappale oli erityisen kiiltävä. Se muistutti heijastavuudeltaan enemmän metallia kuin kiveä tai jäätä.

Kummallinen vierailija herätti monet spekuloimaan siitä, voisiko kyseessä olla luonnollisen kappaleen sijasta vieraan sivilisaation rakentama luotain tai avaruusalus.

Ajatusta pohtivat myös akateemisesti uskottavat tutkijat, ja kappaletta seurattiin mahdollisten keinotekoisten signaaleiden varalta. Sellaisia ei havaittu, mutta ajatus ei siihen kuollut.