Diesel päästää luultua enemmän: Typen oksideja syntyy jopa kaksinkertaisesti sallittuun verrattuna

Piilopäästöt vievät 38 000 ihmistä vuodessa hautaan ennen aikojaan, kansainvälinen tutkijaryhmä raportoi.

diesel
Teksti
Kirsi Heikkinen

Volkswagen jäi vuonna 2015 kiinni ohjelmistosta, joka madalsi sen dieselautojen NOx-päästöjä katsastuksen aikana. Noxit ovat typen oksideja, jotka ovat haitallisia niin terveydelle kuin ympäristölle. Siksi niitä rajoitetaan määräyksin.

Pulmana on, että dieselit tupruttavat maantieajossa enemmän noxeja kuin päästötesteissä, vaikka mittauksissa ei huijattaisikaan, raportoi kansainvälinen tutkijaryhmä Nature-lehdessä.

Joshua Miller Puhtaan liikenteen neuvostosta (ICCT) yliopistokollegoineen analysoi 30 todellisissa ajo-oloissa tehtyä tutkimusta eri puolilta maailmaa. Osoittautui, että dieselit päästivät typen oksideja 4,6 miljoonaa tonnia enemmän kuin rajat sallivat.

Laboratoriokokeissa typen oksidien päästörajat kyllä saavutettiin, mutta tositoimissa kevyet dieselajoneuvot tuottivat niitä keskimäärin 2,3 kertaa ja raskaat dieselajoneuvot 1,45 kertaa sallitun rajan verran, tutkijat havaitsivat.

Pahimmaksi piilopäästäjäksi paljastui raskas dieselliikenne, kuten rekat ja bussit. Vaikka yksittäisten ajoneuvojen todelliset päästöt olivat likempänä testimittauksia kuin esimerkiksi henkilöautojen, yhdessä ne jyristivät NOx-ylityksistä kokoon 76 prosenttia.