Biologi Tiina Raevaara tutkailee tieteen maailmaa kaunokirjailijan aivoin.

Yllättävän yleinen pornoilmiö vyöryy kulovalkean tavoin entistä nopeammin silmillemme

Tiina Raevaara
Blogit Tarinoita tieteestä 13.8.2013 16:22

Suomalaislapset ovat suurissa vaikeuksissa. Hätä on ehkä pahempi kuin koskaan. Ainakin sellainen olo minulle tuli, kun luin tuoretta uutista Uuden Suomen nettisivuilta.

Kyseessä on ”uusi ilmiö”, joka ”ahdistaa lapsia” ja ”leviää kouluissa kulovalkean tavoin”.

Suomalaiset lapset ja nuoret ovat entistä ahdistuneempia”, todistaakin uutisessa Tampereen yliopiston lastenpsykiatrian professori Tuula Tamminen.

Mistä on kyse? Uuden Suomen mukaan suomalaislapsia ahdistaa pornokuvien katselu.

En halua vähätellä ongelmaa niiden kohdalla, jotka asiasta todella kärsivät. Heitäkin varmaan on – ja ehkäpä aina vain enemmän. Mutta väkisinkin aloin pohtia, onko ilmiö varmasti niin yleinen ja hätää aiheuttava, että artikkelin ylisanojen tueksi löytyisi kunnollisia perusteluja.

Ilmiö (eli pornokuvien katselu lapsena) on jutun mukaan nimittäin ”yllättävän yleinen” ja ”yleistynyt huomattavasti”, se aiheuttaa ”yllättävän paljon ahdistusta”, siitä voi tulla ”elinikäisiä estoja ja ongelmia”, se ”leviää kouluissa kulovalkean tavoin”, ”vyöryy huomattavan aikaisin lapsen elämään” ja on ”jokaisen lapsen silmillä jo alakouluaikana”, minkä takia ei varmasti ole ihme, että lapset ovat ”suunnattoman helpottuneita”, kun aikuiset hoksaavat estää heitä näkemästä pornografiaa.

Tällainen valtava hätä ja yleistynyt ilmiö on varmasti tallentunut tutkimuksiin. Harmi vain, ettei niitä mainita uutisessa. Itse asiassa jutussa ei edes mainita, että ilmiöstä olisi tehty tutkimuksia. Tammisen sanotaan kommentoivan Uudelle Suomelle ”omien havaintojensa pohjalta”.

Tutkimus-sana mainitaan kyllä jutussa kerran. Tutkimusten nimittäin kerrotaan osoittavan, että suomalaiset ovat onnellisia.

Tiina Raevaara

Kirjoittaja on filosofian tohtori ja kirjailija.

Keskustelu

Kinkkinen (?!) juttu. Luulen, että Tamminen on oikeassa, vaikka tieteellinen evidenssi toki artikkelista puuttuu tyystin. Oletteko nähneet elokuvan Jahti? Se sivuaa aihetta vakuuttavasti. Alamme olla kusessa kaksinaismoralismimme ja seksimimme sokkeloissa, niin aikuiset kuin lapset. Maailma alkaa vaivihkaa näyttäytyä meille pornofilmin linssin läpi, halusimmepa tai emme.

Tässä on kyse siitä samasta ilmiöstä mikä tekee nykyään monet nettilehdet täysin lukukelvottomiksi; kaikki asiat pitää olla niin megaa että ihmiset klikkailee. Ilman klikkauksia ei tule mainostuloja.

Kymmenen asteen pakkanen on lööpeissä hyperpakkanen ja annetaan pukeutumisohjeita, 20 asteen lämpötila on superhelle ja annetaan juomisohjeita nestehukan varalle. Sitten on yleistynyt otsikointi tyylin ’Katso täältä 10 keinoa miten vuokraisäntäsi sinua huijaa’ ja sitten itse uutisessa lukee että kantsii varoa huijareita ettei käy huonosti. Klikkauksia tulee, vaikka sisältöä ei olekaan.

Sama juttu tuossa Usarin jutussa. Klikkauksia tulee aivan varmasti, ja luultavasti myös paljon keskusteluareenalle bloggauksia aiheesta närkästyneiltä ihmisiltä. Artikkeli siis ajoi asiansa, joka ei ollut artikkelin tietosisältö.

US:n Teemu Kammonen vastaa kirjoitukseeni: http://teemukammonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/147042-tabu-lapsista-ja-pornosta

Häneltä jäi kuitenkin ymmärtämättä kritiikkini ydin: kritisoin ennen kaikkea jutun kauhistelevuutta, jota ei perusteltu tilastoilla eikä tutkimuksilla. Lukijana minulta jäi sisäistämättä, onko kauhistukselle todella syytä.

Kammosen jutun tilastot ja tutkimukset olisi kannattanut sisällyttää jo alkuperäiseen uutiseen.

Vanhemmat asettakaa esto koneisiin ja lasten kännyköihin. Vanhemmat ovat vastuussa.

Pornosta keskustellessa meiltä näyttää puuttuvan laajempi näkökulma ja paneutuminen aiheeseen monesta suunnasta.

Mitä meillä oli ennen pornolehtiä ja nettipornoa?

Ise asiassa pornoahan on ollut olemassa jo ennenkuin “porno” keksittiin.

Seksuaalisuuden julkista represantaatiota on ollut olemassa muodossa tai toisessa niin kauan kuin on ollut inhimillistä kulttuuria ja niin kauan kuin homo sapiens on osannut piirtää ja kirjoittaa.

Jo 30 000 vanhat Venus-patsaat tuovat tuhansien sukupolvien takaa viestiä elämän rehevyydestä. Tämä suuri hedelmällinen äitijumala – Venus-Istar-Astarte-jne. jumala – on elänyt kymmeniä tunansia vuosia lähi-idän alueen ja läntisen Aasian ja Euroopan kulttuureissa lukemattomissa eri muodoissa ja monilla eri nimillä.
Lähi-idän alueen ikivanhoihin pakanallisiin kulttuureihin liittyi laaja seksualisuuden julkinen kuvasto, sakraalinen prostituutio ja seksuaaliset orgiat tärkeissä vuodenkietoon liittyvissä juhlissa.

Sivistyksemme kehdossa antiikissa seksi näkyi kaikkialla ja seksuaalinen kuvasto ja seksin ja alastomuuden julkinen representaatio oli voimakkaasti läsnä ihmisten arjessa ja pyhässä. Muinaiset kreikkalaiset seisoivat kadun varrella katsomassa, kun ohi kannettiin jättimäistä erektiossa jököttävää penistä. Ihmiset saattoivat syödä astiosta, joissa oli kuvia, joita nykyisin näkee seksivideoissa. Vadeissa ja vaaseissa oli maalattu kuvia anaaliyhdynnöistä.
Fallospatsaat komistivat koteja ja julkisia paikkoja. Ateenan kadunkulmissa ja toreilla seisoi satoja nelikulmaisia pylväitä, joiden silmiinpistävin piirre oli oli reipas erektio. Vesuviuksen purkauksessa v. 79 tuhoutuneen Pompeijin kaupungin kaivauksista on löydetty valtava määrä “pornografisia” esineitä kuten esim. dildoja ja todisteita bordelleista ja stripteasesta.

Roomalaisilla oli hedelmällisyyden ja sukuvietin jumala Priapus, jonka valtava penis seisoi iloisesti erektiossa maalauksissa ja patsaissa kodeissa ja julkisilla paikoilla. Egyptiläisillä oli hedelmällisyyden ja seksuaalisuuden jumala Min, joka hallitsi alamaisiaan penis terävästi tanassa kuin olympiakeihäs. Intiassa joidenkin temppeleiden ulkoseinät on peitetty korkokuvilla, joissa ihmiset rakastelevat kaikissa mahdollisissa asennoissa – ja tuskinpa temppelialueella oli kylttejä, joissa luki K15 tai K18. Intialainen kultturi tuotti myös vuosisatamme alussa Intialaisen lemmentaidon oppaan Kama Sutran, jossa mm. naisen seksuaalinen halu on yhtä luonnollinen ja hyväksytty kuin miehenkin.

Kaikissa näissä kulttuureissa ”porno” oli arkea ja ihmisten suhtautuminen seksiin ja alastomuuteen niin yksityisesti kuin julkisesti luontevaa. Seksiä ja alastomuutta kuvattiin julkisuudessa avoimesti, mutkattomasti ja suoraan.
Kaiken tämän ”pornon” – seksualisten kuvastojen keskellä varttuivat myös lapset leikkien mm. penispatsaissa, esim. Platon, Sokrates, Aristoteles, henkisesti tasapainoisiksi aikuisiksi, senkummemmin häiriintymättä ja vahingoittumatta.
Päivastoin, tuohon aikaan luotiin suuri osa filosofian, nykykulttuurin ja taiteiden perusteista.
—————————–
Vasta kristinuskon vakiintuminen ja siihen perustuvien sukupuolimoraalikäsitysten yleistyminen muuttivat seksiasenteita kielteiseen ja ahdasmieliseen suuntaan ja sellaiseksi, että seksiä ja alastomuutta ei käsitetä yhtä luonnolliseksi osaksi arkea kuin kuin esim. syöminen ja nukkuminen. Kristinusko syntyi välimeren vanhojen pakanallisten hedelmällisyyskulttien keskelle, mutta jo alkukirkon kirkkoisien vanhat tekstit kertovat näiden välimeren vanhojen pakanallisten hedelmällisyyskulttien seksin synnillisyydestä ja pyrkivät suitsimaan pakanallista hillittömyyttä. 300- luvulla Pyhä Augustinus kehitti seksuulisuuteen liittyvän syntien hierarkian – sellaiset synnit kuin masturbointi ja homoseksuaalisuus olivat kaikkein pahimpia – ja puhui seksuaalisuuteen liittyvästä häpeästä ja hänen kielenkäytössään sukupuolielimet olivat säädyttömät ruumiinosat.

Sydän-Euroopassa erotiikka vaipui kristillisen ajan alussa nopeasti pois virallisesta julkisuudesta. Kun taideteosten ainoa virallinen tilaaja yli tuhannen vuoden ajan oli kirkko, taiteilijat unohtivat edeltäjiensä löydöt ihmisen anatomiasta ja seksuaalisuudesta.

Kirkon tuhannen vuoden projekti kansan hillittömän seksuaalisuuden suitsimiseksi näyttää epäonnistuneen kuitenkin pahasti. Jo keskiajan loppupuolella Boccaccion Decameronessa ja Chaucerin Canterburyn tarinoissa seksuaalisuus ja muut maalliset ilot kulkevat läpäisevänä teemana ja antavat kuvan hyvin elämänläheisestä ja lihallisesta aikakaudesta. Vaisto osoittautui kristillistä siveellisyyttä ja hurskautta ja hyvettä vahvemmaksi.

Renesanssissa Kreikan taiteen pakanallinen ja eroottisuuden luonnonvoiman tunnustava henki syntyi uudestaan ja samalla myös muualla yhteiskunnassa alkoi liikkua samansuuntaisia virtauksia, jotka vähitellen johtivat äitikirkon vallan murenemiseen, valistukseen ja tieteen vallankumoukseen ja 1800-luvun lopulla pornografian käsitteen syntyyn sellaisena kuin se nykymerkityksessään mielletään ja lopulta tähän ”pornoistuneeseen”, ”seksin läpitunkemaan” nykyiseen aikakauten, jota historiantajuttomasti syytetään yliseksuaaliseksi. Valokuvauksen- ja elokuvan historiaa tuntevat tietävät, että kun valokuvaus keksittiin, ensimmäiset valokuvat otettiin alastomista naisista ja seksinharrastamisesta ja kun elokuva keksittiin, ensimmäisissä elokuvissa kuvattiin kursailematonta ja suorasukaista seksinharrastamista sen kaikissa mahdollissa ilmenemismuodoissa.
————————————-

Vaikka pornografian käsite nykymerkityksessään syntyi vasta 1800-luvulla, ajan hengessä – ajattelematta – elävä, historiantajuton, suhteellisuudentajuton, kristillis-feministisellä sukupuolimoraalilla myrkytetty nykyihminen mieltää lähes kaiken seksuaalisuuden ja alastomuuden julkisen representaation – jopa antiikin eroottisen taiteenkin – pornografiaksi tai pitää sitä sopimattomana ja sukupuolimoraalia loukkaavana ja siveettömänä.

Kristinuskon aikana, lähes jokaisen sukupolven aikana on keskuskeltu seksin ja alastomuuden turmelevasta vaikutuksesta nuorisoomme ja jokin moralistinen taho on varoittanut ”että elämme yliseksuaalista aikaa”.

Käsitykset, jotka luotiin kristillisessä kirkossa noin 1700 vuotta sitten ihmisen seksuaalisuuteen liittyvänä syntinä, elävät yhä tänä päivänäkin Suomessa million minkäkin laisina seksuaalisuuteen ja alastomuuteen liittyvänä moraalisena paniikkina. Juutalaiskristillisen siveyden tilalle ja rinnalle on nykyisin tullut abolitionistinen feminismi, joka on ideologisoinut kristillisen syntikäsityksen ja häveliäisyysnormiston länsimaalaisen heteromiehen soimaamiseksi ja tasa-arvokysymykseksi. Tähän nykyajan seksuaaliseen moraalipaniikkiin kuluuu mm. seksuaalisuuden ja pornon rajan hämärtäminen, luontevan yhteis-saunomisen hämärtäminen hyperherkäksi peroliliahysterian lietsomaksi hyväksikäytöksi, josta on seurannut uimapuvun kasvaminen osaksi ihmiskehoa, apartheidmainen erottelu iän ja sukupuolen mukaan ja luontevan suhtautumisen alastomuuteen turmeltuminen ja häiriintyminen.

Kyseessä on nykyajan versio entisten kristillissiveellisten aikojen sukupuolimoraalista, joka määrittää seksuaalisuutta raamatun ja kirkkoisä Augustuksen seitsemännen kuoleman synnyi käsiteen kautta, luoden ongelmia asioista joissa ei ole mitään ongelmaa, tuomiten ja syyllistäen ihmisiä milloin mistäkin normaaliin terveeseen elämään ja ihmisluontoon kuuluvasta asiasta.
————————-

Tuhat vuotta vallankumousta turhaan?
Eipähän tarvitse olla ainakaan huolissaan siitä, että seksuaalinen vallankumous menee liian pitkälle. Me tämän päivän ihmiset ihmettemme Pyhän Augustinuksen 300-luvulla kehittämää kuolemansyntihierarkiaa – samalla tavalla tulevat 3000-luvulla elävät ihmiset ihmettelemään tätä meidän aikamme kaupalliseen seksiin ja pornoon liittyvää hysteriaa ja moraalipanikkia.

Moraalisen paniikin keskiössä olevan pornon, “pornoistumisen” ja (prostituution) mystinen paha voima haihtuu kuitenkin tarkemmin tutkittuna ilmaan. Miksi seksin ja seksuaalisuuden julkisessa reprersentaatiossa ja esiintuomisessa olisi jotain eettisesti pahaa tai väärää?
Miksei seksi voi olla arvokasta sellaisenaan nautintoa tuottavana ruumiillisena toimintana. Miksi seksin tulisi aina kytkeytyä monogamiseen rakkauteen tai seurusteluun?
Ja kenellä on oikeus määritellä kenen kanssa, miten, miten usein, missä, missä tarkoituksessa ja millä ehdoilla seksiä saa harrastaa?
Kenellä on oikeus määritellä mikä on sopiva määrä seksuaalisuutta ja alastomuutta ja miten se saa näkyä julkisuudessa. Missä määrin naisen vartalon naiselliset piirteet saavat julkisuudessa altistua miehen katseelle, jotta sitä ei pidetä naisen arvon alentamisena tai sukupuolisiveellisyyden julkisena loukkauksena tai seksuaalisena ahdisteluna ja häirintänä.

Kysymys, eletäänkö nyt yliseksuaalista aikaa, voidaan kääntää toisinkin päin. Entäpä jos aliseksuaalinen ja seksuaalikielteinen aika on nyt vähitellen korjaantumassa tai jospa elämmekin aliseksuaalista ja seksikielteistä aikaa ja suurempi ongelma oikeasti on seksinpuute,epäluonnollinen suhtautuminen seksuaalisuuteen, kehollisuuteeen ja alastomuuteen ja se, että suhteemme seksuaalisuuteen ja alastomuuteen on edelleen estynyt, jopa kouristunut, kuin että ”porno väijyy kaikkialla” tai jotkin hihasta vedetyt teoriat pornon haitallisuudesta tai jostain ”pornoaddiktiosta”.

Ihmiset syntyvät, elävät ja kuolevat seksuaalisena olentoina ja seksuaalisuus on tärkeä osa terveen ihmisen hyvää elämää. Seksuaalisuuteen ja alastomuuteen luonnollisen mutkattomasti suhtautuva kasvuympäristö kasvattaa ihmistä luontevaan suhtautumiseen seksuaalisuuteen ja alastomuuteen. Seksuaalisuutta häpeilevä ympäristö taas tuottaa estyneitä seksi- keho ja alstomuuskammoisia ihmisiä, joille seksi ja alastomuus kuuluu samaan sosiaalisesti peitettävien asioiden kategoriaan kuin ulostaminen. Menkääpä itseenne oikesti lukijat, kumpaa akselin päätä suomalainen yhteiskunta on oikeasti lähempänä?

Kun nykyisin paheksumme paljasta pintaa pornossa ja mainoksissa meiltä näyttää puuttuvan laajempi näkökulma ja paneutuminen aiheeseen monesta suunnasta; meiltä näyttää unohtuvan, että ”porno on väijynyt” ihmistä koko ihmisen historian ajan ja ihminen on ”elänyt seksin läpitunkemassa” maailmassa koko olemassa olonsa ajan senkummemmin siitä häiriintymättä.

Erkki Kauhasen kirjoitus Tiede lehdessä 4/2006, johon kirjoitus perustuu, on kuin raikas syyssade, joka puhdistaa ilmaa ja jonka jälkeen on helppo hengittää.

Kauhasen artikkeli

http://www.tiede.fi/arkisto/artikkeli.php?id=658&vl=2006

Seksuaalisesta kuvastosta: 60-80-luvun Jallut ja Kallet oli sentään siistiä pehmopornoa, jos vertaa siihen, mitä netistä löytää parilla klikkauksella. Nettipornon tarjonnasta tuntuu, että mitä räikeämpää ja kovempaa, sen parempi. Eläin- ja lapsiseksiinkin viittauksia löytyy ja kaikki ilmaiseksi.

Näitä luetaan juuri nyt