Tyhjä puhe brändeistä turhauttaa

Profiilikuva
Tiina Raevaara on filosofian tohtori ja kirjailija.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Olen tehnyt elämässäni tutkijan, toimittajan ja taiteilijan töitä. Näitä ammatteja yhdistää oman työpanokseni lisäksi ainakin se, että niissä toimivia patistetaan nykyään brändäämään itsensä.

Pitäisi nostaa rohkeasti omaa häntäänsä ja olla esillä sosiaalisessa mediassa, tehdä itsestään mielenkiintoinen ja saada nimi päätymään kaiken kansan huulille.

Kuinka brändäys näkyy toimittajan työssä? Pienten yksityiskohtien kautta. Ennen vaikkapa sanomalehdissä toimittaja oli läsnä vain nimensä kautta. Nyt monessa lehdessä myös toimittajan kuva on näkyvillä. Pelkästään sillä, mitä kirjoitetaan, ei ole väliä: myös se, kuka kirjoittaa, on tärkeää.

Mediatalot nostavat toimittajiaan persoonina näkyviin myös uutisoimalla heidän palkinnoistaan ja kannustamalla heitä julkaisemaan kirjoja tai levittämään juttujaan sosiaalisessa mediassa.