Tietokirjallisuuden muodonmuutos kirvelee ja pelottaa

Profiilikuva
Kirjoittaja on filosofian tohtori ja kirjailija.

Millainen on tietokirjallisuuden tulevaisuus?

New York Timesissa ilmestyi äskettäin Tony Horwitzin omakohtainen kertomus e-kirjabisneksestä. Horwitz on Pulitzer-palkinnonkin voittanut tietokirjailija ja journalisti, joka on erikoistunut historiaan ja yhteiskunnallisiin aiheisiin ja julkaissut useita hyvin myyneitä tietokirjoja perinteisten kustantajien kautta, perinteisinä painettuina kirjoina.

Lyhyesti Horwitzin tarina meni näin:

Noin vuosi sitten uudehko nettijulkaisu pyysi Horwitzia kirjoittamaan e-kirjana julkaistavan tietokirjan. Horwitz teki tutkimustyönsä kirjaa varten ja alkoi kirjoittaa. Sitten hän sai ikävän uutisen: julkaisija ei pystyisi maksamaan sovittua palkkiota.

Horwitz hälytti apuun agenttinsa, joka sai aikaan jonkinlaisen sopimuksen kirjan julkaisusta Bylinerin kautta. Byliner on erimittaisia e-kirjoja ja ”singlejä” (eli yksittäisiä journalistisia artikkeleja) julkaiseva firma, jonka oli alun perinkin pitänyt olla mukana Horwitzin kirjan levittämisessä. Palkkio kutistui huomattavasti, mutta ainakin kirja julkaistiin nopeasti. Pian se oli myös Amazonin listoilla Kindle-versiona.