Biologi Tiina Raevaara tutkailee tieteen maailmaa kaunokirjailijan aivoin.

Liikenteessä kokemus on tietoa

Tiina Raevaara
Blogit Tarinoita tieteestä 13.12.2014 12:06

Puhun usein siitä, kuinka tieteen ja tutkimuksen näkökulma on antoisampi ja totuudellisempi kuin yksittäisen kokijan näkökulma. Kokemus on alttiina sattumalle, kaikenlaisille vääristymille – ja se on ennen kaikkea alisteinen kokijalleen. Kokijan persoonasta ovat lähtöisin niin kokemuksen lähtöasetel…

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Tiina Raevaara

Kirjoittaja on filosofian tohtori ja kirjailija.

Keskustelu

Tiina, Tiina… Vantaan onnettomuudesta tutkijalautakunta ei ole lausunut vielä sanaakaan. Ainoastaan alustavia havaintoja kirjannut polisii on ilmoittanut kuljettajan ajokunnon olevan tutkittavana.

Tällaisissa onnettomuuksissa itse kullakin on tunteet pinnassa. Paikalla liikenneolosuhteet ovat kaukana ideaalista. Annetakoon silti asiantuntijoiden tutkia ensin ja hutkitaan vasta sitten.

Vantaan tiestä oli valitettu vuosikaudet, se on esimerkiksi hyvin kapea. Siellä kuoli ihminen auton alle. Noiden tosiasioiden vahvistamiseksi ei tarvita asiantuntijaryhmää. On toissijaista, vaikuttiko yliajoon vaikkapa sairauskohtaus tai hajonneet jarrut. Jo pelkästään tien leveys ja erillinen, korotettu jalkakäytävä lisäävät jalankulkijoiden turvallisuutta.

On vaikea ajatella, että turvallisuuden peräänkuuluttaminen olisi ”hutkimista”. Hutkimista olisi vaikkapa se, että vaatisin ajokorttia pois kaikilta yli 50-vuotiailta.

Tien ominaisuuksilla voi hyvinkin olla osuutta tämä onnettomuuden syntyyn. Tai sitten ei. Onnettomuuden laukaissut tekijä sen sijaan on erittäinkin oleellinen selvitettävä.

”Normaalit” onnettomuudet, siis sellaiset jossa päihteillä tai itsetuhoisella ajotavalla ei ole osuutta, eivät oikeastaan koskaan aiheudu vain yhden haitallisen tapahtuman tai tekemisen seurauksena. Kyse on yleensä tapahtumaketjusta, joka päättyy onnettomuuteen. Siinä toki liikenneympäristökin vaikuttaa.

Suomessa lähes kaikki liikenneväylien rakentaminen pohjautuu vuosikymmenten mittaiseen tutkimustietoon. Kokonaan toinen asia on se, että kuntapäättäjiä nämä jutut eivät isommin kiinnosta, paitsi kun jotain sattuu.

Kuitenkin tässä tapauksessa poliisin vihjailuista voidaan päätellä kuljettajan ajokunnon olleen kyseenalainen. JOS tämä pitää paikkansa, ei turvallisuusanalyysiä tarvita. Yhtä vähän turvallisuuden kehittämiseen tarvitaan onnettomuudesta järkyttyneiden tunteenpurkauksia. Niille on paikkansa, mutta ei tapahtumaketjun selvittämisessä ja asiasta oppimisessa.

Näitä luetaan juuri nyt