Jos haluat saada ihmisen tukemaan tiedettä, herätä hänen kiinnostuksensa

Profiilikuva
Kirjoittaja on filosofian tohtori ja kirjailija.

Mikä on tehokasta tiedeviestintää? Sitä pohditaan kiivaasti monella taholla. Tutkijat haluavat saada tutkimukselleen näkyvyyttä, yliopistot haluavat enemmän rahoitusta, tieteen tulosten halutaan päätyvän aiempaa nopeammin myös poliittisten päättäjien pöydälle.

Yhdysvalloissa presidentti kävelee tuon tuostakin tieteen tulosten ja tutkijoiden tuottaman tilannekuvan yli, ja siksi esimerkiksi ilmastonmuutoksen vastaiset toimenpiteet jäävät tekemättä – tai pikemminkin päätetään tehdä ilmastonmuutosta nopeuttavia toimenpiteitä.

Miksi tutkimustulosten ja ihmisten tekemien valintojen välillä on niin leveä railo?

Conversation-verkkolehti julkaisi parisen viikkoa sitten tiedeviestinnän tutkija Matthew Mottan artikkelin ”Teaching the public more science likely won’t boost support for funding, but sparking their curiosity might”. Sen voi lukea tästä linkistä

Pennsylvanian yliopistossa työskentelevä Motta pohtii kirjoituksessaan erityisesti sitä, millainen viestintä saisi yhteiskunnan panostamaan enemmän tutkimukseen ja miten kansalaiset saataisiin toisaalta vaatimaan tieteelle lisärahoitusta.