Blogit

Biologi Tiina Raevaara tutkailee tieteen maailmaa kaunokirjailijan aivoin.

Ehdotukseni Kingston Wall -visaksi peruskouluihin

Blogit Tarinoita tieteestä 27.5.2014 08:06
Tiina Raevaara
Kirjoittaja on filosofian tohtori ja kirjailija.

Lehdissä uutisoitiin Virsivisasta, Suomen evankelisluterilaisten seurakuntien lapsityön keskuksen järjestämästä koululaisten virsientunnistuskilpailusta. En tiedä, kuinka kauan sitä on järjestetty kouluissa. Itse muistan yläasteajoilta Raamattu-visan, sillä siinä olin jopa koulumme joukkueessa.

Virsivisaa puffaa yllättävä taho: Opetushallitus haluaisi kilpailun näkyvän alakoulun kaikissa oppiaineissa ja on siksi neuvonut kouluja, kuinka virret voidaan ujuttaa mukaan kaikkiin oppiaineisiin. Virsistä voidaan piirtää sarjakuvia, niiden tahtiin voidaan liikkua ja niiden sisältöä näytellä pantomiimina.

On niin paljon asioita, joihin koululaisten pitäisi tutustua. Onkohan Opetushallitus tullut ajatelleeksi niistä puoliakaan?

Mistä kaikesta koulussa voisi visailla?

Toisille tärkeitä ovat virret, mutta itse olen pitkään arvostanut muun muassa Kingston Wallin musiikkia. Vaikka moni ei edes tunnista bändin nimeä, on Kingston Wall ainutlaatuisuudessaan korvaamaton osa suomalaisen rockin historiaa. Se, joka ei tunne Kingston Wallin tuotantoa, ei voi kunnolla ymmärtää suomalaista musiikkimaisemaa.

Kingston Wallin musiikki kuuluu suomalaiseen kulttuuriperintöön.

Olen parhaillaan lukemassa Viljami Puustisen kirjoittamaa tietokirjaa Kingston Wallista ja sen edesmenneestä keulakuvasta Petri Wallista. Kirjan innoittamana olen ideoinut peruskouluikäisille Kingston Wall -tietovisan, jonka tarkoituksena on tutustuttaa oppilaat Kingston Wallin musiikkiin monipuolisesti ja mukavasti eri oppiaineita hyödyntäen. Toivon Opetushallituksen lähtevän yhteistyökumppaniksi visan järjestämiseen.

——————-

Tässäpä ideoitani siihen, millä tavalla Kingston Wallin musiikki voisi näkyä eri oppiaineissa:

Liikunta. Oppilaat eläytyvät Petri Wallin krapulapäissään kirjoittamaan ”We cannot move” -kappaleeseen makaamalla lattialla ja sätkimällä raajoillaan. Opettaja tahdittaa liikkeitä sitarilla, ja tunnin loppupuolella oppilaat saavat edetä jo kontaten.

Elämänkatsomustieto. ”Could It Be So?” -kappaleen avulla oppilaat pohtivat, onko jälleensyntymä mahdollista, sekä tutustuvat tulevaan Tarot-korttien avulla.

Biologia. Oppilaat arvuuttelevat toisiltaan pantomiimina, millaisia sieniä Petri Walli tarkoitti ”Mushrooms”-biisin säkeessä ”There must be mushrooms in my head”. Käydään lyhyillä sieniretkillä opettajan valvonnassa.

Musiikki. Kun Kingston Walliin etsittiin uutta rumpalia, valinnassa päädyttiin Sami Kuoppamäkeen, joka oli tehnyt kuulijoihin vaikutuksen soittamalla Rushin ”YYZ”-kappaletta  jo teinipoikana. Oppilaat soittavat koulun joulujuhlissa saman kappaleen nokkahuiluilla, viisikielisillä kanteleilla ja bongorummuilla.

Historia. Wallin jalanjälkiä seuraten oppilaat perehtyvät ihmiskunnan vaihtoehtoiseen historiaan, Bockin perheen saagaan.

Kemia. Kerrataan palaminen kemiallisena reaktiona ja lauletaan lopulta Jimi Hendrix -coverbiisi ”Fire” lattialla maaten. Tutustutaan LSD:n koostumukseen – mutta vain tutkimusretkihengessä.

Matematiikka. Oppilaat luovat matemaattisen kaavan tahtilajin vaihdoksille Kingston Wallin tuotannossa.

Saksa. Oppilaat opettelevat saksan prepositioluettelot (aus, bei, mit, nach, seit, von, zu, jne.) sovittamalla ne kappaleeseen ”I Feel Love”. Opettaja naputtaa lauluun tahtia karttakepillä.

Kuvaamataito. Kingston Wall I -levyn kannen punaruskea taivas on tehty skannaamalla kuvasta pala Elviksen housuista. Tunnilla oppilaat rakentavat kollaaseja Elviksen skannatuista vaatekappaleista.

Historia. Oppilaat pohtivat, kuka todella rakensi Egyptin suuret pyramidit ja miksi.

Äidinkieli. Sanoitusbingo. Oppilaat tekevät tekstivertailua Kingston Wallin ja Led Zeppelinin sanoitusten välillä. Aina kun sama virke löytyy molemmista, löytäjä huutaa ”Stuldt håjt!”

Maantieto. Oppilaat etsivät kartalta Kingstonin ja Nepalin sekä tutustuvat kreikkalaiseen juomakulttuuriin ”Palekastro”-kappaleen tahdissa.

Käsityö. Lukukauden aikana oppilaat ompelevat itselleen hapsutakin.

 ——————-

Puustisen Kingston Wall -kirja on mainio, lukekaa se! Opetushallituksen ajatukset Virsivisasta ovat sen sijaan lyhytnäköisiä ja huonosti perusteltuja. Virret toki kuuluvat suomalaiseen kulttuuriperintöön (siinä missä Kingston Wallkin), mutta onko tosiaan tarkoituksenmukaista, että jokainen oppiaine valjastettaisiin uskonnonharjoitukseksi tarkoitetun virrenveisuun opetteluun?

Perussuomalaiset ilmottivat äskettäin vaativansa kouluihin lisää kristillisiä perinteitä. Jos koulut pakotetaan täyteen kristillisyyttä, moni muu kulttuurin kerros jää kuitenkin koulussa jalkoihin ja unohtuu.

 Opetushallituksen ja Perussuomalaisten vaalima kuva suomalaisesta kulttuurista yhdenmukaisena, muuttumattomana monoliittina on luonnoton ja oikeastaan jopa hieman loukkaava. Minun kulttuurini ei suostu olemaan tuollaista.