Blogit

Tiedetoimittaja Markus Hotakainen hämmästelee maailmankaikkeutta.

”Houston, meillä on ongelma.”

Blogit Taivaan tähden 21.7.2018 10:19
Markus Hotakainen
Kirjoittaja on tiedetoimittaja ja tietokirjailija.

Kuun ”valloituksesta” on kulunut päivälleen 49 vuotta. Kuva: NASA

Yhdysvaltain avaruusohjelman toiseksi tunnetuin sitaatti on jäänyt elämään, mutta hieman väärässä muodossa. Kun Apollo 13 -aluksen happisäiliö räjähti, komentomoduulin pilotti Jack Swigert ilmoitti lennonjohdolle, että ”Houston, we’ve had a problem” – ”Houston, meillä on ollut ongelma”.

Sen kummemmin Swigert, lennon komentaja Jim Lovell, kuumoduulin pilotti Fred Haise kuin lennonjohtokaan ei tiennyt, millaisia ongelmia olisi vielä edessä ennen kuin miehistö saataisiin turvallisesti takaisin Maahan.

Tänään on kulunut päivälleen 49 vuotta siitä kaikkein kuuluisimmasta sitaatista eli Kuun pinnalle ensimmäisenä astuneen Neil Armstrongin ”pienestä askeleesta ihmiselle, mutta suuresta harppauksesta ihmiskunnalle”.

Apollo 11 -lennosta kulunut liki puoli vuosisataa korostaa hyvin sitä, millaisissa ongelmissa Yhdysvaltain avaruusohjelma on. Apollo-lentojen oli tarkoitus jatkua numeroon 20 saakka ja sen jälkeen tähtäimen oli määrä siirtyä Marsiin, johon piti päästämän 1980-luvulla.

Toisin kävi.

Kolme kuulentoa peruttiin, miehitetyt Mars-lennot ovat edelleen pelkkää haaveilua, avaruuden valloitus on jämähtänyt Kansainväliselle avaruusasemalle eikä NASAlla ole tällä hetkellä edes alusta, jolla astronautit pääsisivät 400 kilometrin korkeudessa kiertävälle asemalle. Lennot ovat Venäjän Sojuz-aluksen varassa.

Avaruus on muuttumassa – tai on oikeastaan jo muuttunut – bisnesmahdollisuudeksi.

Toivoa kuitenkin on, sillä valtion viraston sijasta leiviskän on ottanut hoitaakseen yksityinen sektori. Avaruus on muuttumassa – tai on oikeastaan jo muuttunut – bisnesmahdollisuudeksi.

Elon Muskin SpaceX ja Jeff Bezosin Blue Origin kehittävät kilpaa yhä suurempia, tehokkaampia ja ennen kaikkea edullisempaa kyytiä tarjoavia kantoraketteja. Jokin niistä voi vielä viedä ihmisen Marsiin. Eivätkä ne ole ainoita alan toimijoita.

ISS-aseman huoltolennoista iso osa hoidetaan yksityisillä aluksilla, kuten SpaceX:n Dragonilla ja Northrop Grummanin Cygnuksella.

Robert Bigelow’n johtama Bigelow Aerospace puolestaan suunnittelee, valmistaa ja testaa paineistettavia asemamoduuleja, joiden pohjalle kaavaillaan jopa kiertoradalle avattavia hotelleja.

Ja vaikeuksistaan huolimatta Richard Bransonin Virgin Galactic vie ennen pitkää turisteja avaruuden rajalle ihmettelemään sysimustaa taivasta ja alla kaareutuvaa maapalloa.

Kuulentojen jälkeen kehitys on ollut aika ajoin tuskastuttavan verkkaista, mutta ilman Armstrongin ja Buzz Aldrinin haparoivia askelia emme olisi vielä edes tässä.