Blogit

Fingerpori-sarjakuvan piirtäjä pähkäilee maailmaa vitsien takana.

Yritysten arvot ja VR

Blogit Tähän on tultu 31.12.2011 19:56
Pertti Jarla
Kirjoittaja on porvoolainen sarjakuvantekijä.

Aikoinani sain olla paljonkin piirtelemässä sessioita, joissa kehiteltiin ja viestitettiin yritysten arvoja. Jäi vaikutelma, että muutaman tärkeimmän arvon määritteleminen ei ole supervaikeaa puuhaa, mutta niiden yhteensovittaminen on välillä hankalaa. Väkisinkin tulee tilanteita, joissa jotkut arvot lyövät toisiaan korville, kuten vaikka asiakastyytyväisyys ja taloudellinen kannattavuus.

Nämä arvojutut tulivat mieleen, kun luin Valtion Rautateiden toimitusjohtajan kannustimista. Olen jo pitkään epäillyt, että VR ei ole vain äärettömällä epäonnella kirottu, vaan sillä on syvempiä ongelmia. Tämä uutinen taisi vähän valottaa niitä.

VR-konsernin arvot ovat:

  1. Asiakas toiminnan lähtökohtana
  2. Turvallisuus ja vastuullisuus
  3. Yhdessä menestyminen
  4. Tavoitteellisuus
  5. Uudistuminen

Asiakas ei nyt taida olla kovin tyytyväinen, turvallisuuteen ja vastuullisuuteen liittyvä luotettavuus on ajoittain onnetonta. Yhdessä menestymisen alakohtana mainittua viestintää on luonnehdittu surkeaksi. Tavoitteellisuus pitää sisällään tuon alussa mainitsemani taloudellisen kannattavuuden. Ja lopuksi uudistuminen tarkoittaa VR:llä sitä, että toiminta kehittyy jatkuvasti, ja ”virheistä opitaan”. Luulisi, että etenkin arvot 1,2 ja 5 ovat nyt aika kriittisessä tilassa.

VR:n toimitusjohtaja Mikael Aroa sitoutetaan jopa 1,1 miljoonaan euroon nousevilla bonuksilla, jos hän saavuttaa ”asetetut tavoitteet”. Liittyvätkö nämä tavoitteet asiakastyytyväisyyteen, luotettavuuteen tai henkilökunnan heikentyneen tyytyväisyyden parantamiseen? Noh, Iltalehden mukaan täyden bonuksen saaminen edellyttää ”VR-konsernin kumulatiivisen liikevoiton nostamista 286,2 miljoonaan euroon ensi vuoden loppuun mennessä”.

Liikevoiton kasvutavoitetta pidetään ”kovana”, eli se ei ole helposti saavutettavissa. Lienee pakko tehdä koviakin ratkaisuja. Ja liikevoiton kasvu on nimenomaan arvo, joka on omiaan lyömään asiakasta, turvallisuutta ja vastuullisuutta korville. Jos minulle tarjottaisiin miljoonaa jos pystyisin liikevoiton kovaan kasvattamiseen 2012, arvatkaa kaksi kertaa tekisinkö tuona vuonna kalliita investointeja tulevaisuuteen?

Mikael Arolle on nyt annettu selvä signaali siitä, mitä arvoa tulee pitää muita tärkeämpänä. Ja tavoite on vielä aikataulutettu tavalla, joka kannustaa lyhyen tähtäimen säästöihin. En tunne Mikael Aroa, hän saattaa suoriutua tehtävästään mallikkaasti niin että myös asiakkaat, henkilökunta ja rataverkko voivat nykyistä paremmin. Jos näin onnekkaasti käy, se tapahtuu tästä ääliömäisestä bonuksesta huolimatta, ei sen ansiosta.