Fingerpori-sarjakuvan piirtäjä pähkäilee maailmaa vitsien takana.

Suomi jalustalle, vaikka huonoudellaan

Pertti Jarla
Blogit Tähän on tultu 3.1.2013 14:58

Tämän päivän Helsingin Sanomissa Umayya Abu-Hanna kommentoi Suomi-kritiikkinsä aiheuttamaa kohua otsikolla ”Suomi ei kestä kritiikkiä ulkomaalaisilta”. Otsikko auttoi minua tajuamaan, mikä hänen kommenteissaan vähän häiritsee. Abu-Hanna puhuu jatkuvasti Suomesta kuin se olisi homogeeninen yksikkö, ja suhtautumisessaan maahanmuuttajiin jotenkin erityinen.

Abu-Hannalle joidenkin suomalaisten idioottimaisen rasistinen suhtautuminen tummaihoisiin tuntuu kuvaavan kansanluonnetta. Samoin jonkun Ilta-Sanomien toimittajan kirjoitus on yhtä kuin meillä vallitseva keskusteluilmapiiri.

En tiedä, onko kuinka moni tai kukaan suomalainen suhtautunut Abu-Hannaan asiallisesti, epäilen että on. Itseasiassa eräs entinen opettajani ainakin väitti olevansa hänen kaverinsa. Helsingin Sanomat julkaisee mielellään ja näkyvästi Abu-Hannan näkemyksiä, eikö se ole vähintään yhtä tärkeä media kuin Ilta-Sanomat? Hän toteaa itsekin, että enimmät hänen saamistaan yhteydenotoista mielipiteisiinsä liittyen ovat olleet positiivisia.

Minusta siis vaikuttaa siltä, että hän yleistää negatiiviset kokemuksensa privaatissa ja julkisuudessa koko maata koskeviksi, jättää positiiviset taka-alalle ja päättää että tällaisen kansan parissa ei voi elää. Saahan näin vapaasti valita, mutta huomauttaisin että rasistit toimivat juuri samalla tavalla. Uskovat kansanluonteisiin, yleistävät negatiivisista yksittäistapauksista. On sääli, että tärkeä mielipidevaikuttaja näyttäisi vastaavan rasisteille ”ei, teidän kansanne on paska”.

En tiedä, onko Suomi maahanmuuttajiensa kohtelussa jotenkin erityinen. Ajatellaan USA:ta sata vuotta sitten, Isoa-Britanniaa pakistanilaisten kanssa, Ranskaa ja algerialaisia, onko Hollannissakaan niin ongelmatonta? Abu-Hanna myöntää että Hollanti ei ole ”täysin vapaa rasismista”, mutta ”täällä kukaan ei vaadi kiitollisuutta siitä, että saa olla maassa”.

Tällä hän viitannee Ilta-Sanomien Ulla Appelsinin kieltämättä hassuun ajatukseen, että Abu-Hannan pitäisi olla tyytyväinen koska on saanut verovaroistamme mm. korkeakouluopinnot. Mutta eikö kukaan hollantilainen vaadi maahanmuuttajilta kiitollisuutta?

Löysin joulukuulta 2012 kiinnostavan artikkelin siitä, kuinka Hollannin hallitus toimii jotta kiusalliset isänmaattomat pakolaiset Afrikasta ja Lähi-idästä lähtisivät pois häiritsemästä, otsikolla The moral sadism of the Dutch State. Kirjoittajan mielestä näiden pakolaisten ongelmista, yllättäen, vaietaan. Mutta katsokaapa artikkelin kommentteja, siellä nousee puheeksi kuinka vieraista kulttuureista Hollantiin tulleiden pitäisi elää. Nimimerkki Wulfenstraat sanoo:

While you live under my roof, you live under my rules. You’re a guest here. I’m feeding and housing you. Why are you being a nuisance with demanding that I provide you a bigger room in the house and that I cook you ethnic food in the kitchen? Why are you demanding more than I’ve offered you?

Ksenofobia, median populismi, vaikeiden asioiden lakaiseminen maton alle, olen yhä vakuuttuneempi siitä, että nämä ovat yleismaailmallisia ilmiöitä. Suomalaiset haluavat niin mielellään ajatella olevansa erityisiä, jopa noloissa asioissa.

Pertti Jarla

Kirjoittaja on porvoolainen sarjakuvantekijä.

Keskustelu

”Täällä joku sanoi, että miehellä on nimi.
Muut ovat MikkiHiiriä.” (Onni Karilainen)

Minä siihen kyselin, että saavatko naispuoliset kollegamme kuitenkin olla naisia. Siis ”onko naisellakin nimi”?
Toisin sanoen tuonkaltaisia provoja ei kannata ottaa vakavasti. On vain kirjoitettava nimimerkinkin suojista niin, että rohkenisi yhtä hyvin merkitä nimensäkin alle. Sehän todistaa, että on jokin muu pätevä syy nimettömyyteen.

hra K
Onhan toki naisillammekin nimet, tottakai, tottakai…
Nimellä kirjoittamisesta viittaan yo kommenttiini ja printtilehtien
päätoimittajien omaksumaan linjaan.

Termi seinähullu syntyi aikana jolloin mielenterveysongelmia hoidettiin kytkemällä potilas ketjulla seinään niin ettei tämä päässyt vahingoittamaan itseään ja kanssaeläjiään. Kun huvitukset olivat vähissä niin näitä seinähulluja tuotiin jopa markkinapaikoille kansan viihdykkeeksi. Seinähullujen ärsyttäminen sai aikaan hullunkurisia raktioita.

Tänä päivänä vastaavaa hupia voi harrastaa erilaisten kylähullujen kasoittamilla nettipalstoilla. Erityisesti nimimerkin käyttö tuntuu saavan nämä nettipiuhaan kytketyt vaahtosuisen raivon valtaan.

Anteeksi. Olen huono ihminen. Vammaisten pilkkaaminen ei ole tyylikästä. Häpeän.

”Onhan toki naisillammekin nimet, tottakai, tottakai…” (Onni Karilainen)

Alkuperäisen luonnehdinnan humoristisuushan perustuu siihen, että se leimaa myös nimellään kirjoittavat naiset ”miehiksi” eli miehisiksi. Nainen-määre ei sisällä samaa arvovarausta.

@ Onni Karilainen ###

Kun olet noin valmis antamaan eettis-moraalisia neuvoja kirjoittamisesta ja toimittamisesta, etkö voisi kertoa, onko itselläsi kokemusta noista hommista tasavallassa nimeltään Suomi? Miten monta kertaa olet tehnyt etusivun, jonka totuudellisuuden esimerkiksi ministerit ja virkamiehet ovat kieltäneet? Miten monta oikeista tai väärinä julkisuuteen levitetyistä ”tietolähteistäsi” on ”kuollut äkkiä?”

Hyvä Penttijuhani !
Ensimmäiseen kysymykseesi vastaus on kyllä.
Toiseen kysymykseesi vastaus on ettemme elä Venäjällä.
Minulle riittää kun olen samaa mieltä kaikkien laatulehtien,
Yleisradion ja MTV:n päätoimittajien kanssa.

Kun tämä keskustelu tärkeästä rasismi-teemasta on luiskahtanut
nimimerkkikirjoittelun ongelmiin totean lopuksi, että nämä itsestäänsevyydet
ovat tulleet jo moneen kertaan sanotuiksi.
Sat Sapienti.

Onni Karilainen: ”hra K:n huumori on hienostunutta.
Toki evoluutio muokkaa geeniperimää puissa asujillakin.”
Kun me asuimme vielä puissamme, Lähi-idän asukkaat hakkasivat metsänsä ja aavikoivat oman elinympäristönsä. Oli meiltä fiksua pysyä vielä toistaiseksi puissa.

Nipotan: ”Silloin tällöin esiintyy jonkun tahdonilmaus että olisi kirjoitettava omalla nimellä.
Olen ihmetellyt…miksi? Ehkä siksikin että joku määrä kirjoittajista potee pohjatonta uteliaisuutta kanssakeskutelijoiden henkilöön. Aivan niinkuin muutamat ihmiset urkkivat sairaalloisesti naapureidensa asioita. ”
Juuri näin. Eihän mielipide muutu miksikään, vaikka allekirjoittaisin sen Pyhän Paavin nimellä, se on silti vain yksittäisen henkilön mielipide. Asia on tärkeää, ei asian esittäjä.

Abu-Hannasta vielä sen verran, että kyllähän hän on aika tyypillinen maahanmuuttajatyöllistyjä (kolmannesta maailmasta siis). Hän työllistyi julkiselle sektorille julkisrahoitteiseen minkäliekoordinaattorin virkaan. Tuollaisia virkoja on alunperin luotu vain siksi, että maahanmuuttajille saataisiin töitä, koska eivät yksityiselle sektorille työllisty!

Tempputyöllistymistä verovaroin, vai mitä Umayya?

Käsitin että Onnin mielestä ”Hesari” on ns laatulehti (jos sellaisia edes on).

Onkohan laatulehti sellainen jonka toimituslinjaa varjellaan rautaisella otteella? Vai sellainen jonka sisältöä valtiojohto pitää peukalonsa alla? Taannoin ilman Kekkosen lupaa ei siellä uskallettu edes yskähtää? Toimittaja joka kirjoitti kirjan poliitikoista ja kirjassaan ”unohti” kehua heitä sai potkut.

Olen silmäillyt muutaman ”laatulehden” keskustelupalstoja ja niiltä kohdin keskustelut ovat olleet tyhjänpäiväistä ”lätinää”. Löytyy toki sellaisiakin palstoja joissa roiskitaan pelkkää sontaa.(nimettöminä)

Suomen Kuvalehti on niitä harvoja (tiedossani olevia)julkaisuja jotka tarjoavat kaiken aikaa uutta ”rautalankaa” väänneltäväksi ja keskustelijoiden mielipiteet sopivan erimielisiä.

Nipotan:

”Toimittaja joka kirjoitti kirjan poliitikoista ja kirjassaan ”unohti” kehua heitä sai potkut.”

Viittaatko ehkä kuuluisaan ”Tamminiemen pesänjakajat”-kirjaseen? Tuolloin syksyllä 1981 Kekkonen oli jo voimaton, eikä ollut kirjassa mukanakaan, joten hän ei kuulu siihen asiaan.
Kirjoittajaryhmää ei kannata ihannoida, sillä hehän olivat rohkeita salanimen turvissa. Motiivina tähän lienee ollut vatrsinaisen leipäpuun turvaaminen, mutta henkilöllisyydethän paljastuivat sittemmin.

hra K ei tainnut huomata mitä tarkoitin: Kekkosen pelko ulottui vielä pitkälle virasta eroamisen jälkeenkin. Siitä toipuminen ei todellakaan tapahtunut kädenkäänteessä. (onkohan se Hesarin toimituksesta jo poistunut, se pelko?)

Enkä huomaa vieläkään: vanhan dementikon henkilökohtaisesta pelkäämisestä ei voinut enää olla kyse. Ei Kekkosta voi sentään joka asiasta syyttää. Pelätä voi vaikka omaa varjoaan…

@ Onni Karilainen ###

Kiitos kahdesta vastauksesta kolmen kysymykseen, jos oikein ymmärsin.

Itse voin Suomen kohdalla vain viitata aikaan, jona emme eläneet NL:ssa. Itse en voinut elää enkä kirjoittaa Suomessakaan syistä, jotka olivat viimeisen kysymyksen takana. Tai: vieläkö evp. NL:n, nykyisen Venäjän, lähestystö Helsingissä on suurempi kuin kaikki muut yhteensä? Miksi? Mitä se tekee? Miten monta erikoisten asioiden eksperttiä siellä on nykyään?

Tuhon aikaan ei Suomessa riittänyt, että oli samaa mieltä kaikkien ”laatulehtien” jne. kanssa. Useilla kun ei ollut mitään mieltä mistään tärkeästä asiasta, koska niitä ei ollut virallissti olemassa. Mikä ei näytä muuten paljoa muuttuneen.

Tämä ei ehkä kuulu aiheeseen mutta kenenkäs lohkaisu semmoinen oli että suomalaiset olisivat kotoisin Venäjän taigalta?

Suomeen on tullut muuttoliikkeitä a) idästä b) Etelä-Euroopasta Baltian kautta ja c) Länsi-Euroopasta Belgian, Hollannin ja Ruotsin kautta. Idästä tulleet ovat pääosin nykyisiä savolaisia, ne leukaperät mistä lohkaisu tuli ovatkin siis savolaiset leuat koska ilmaisussa käytettiin me-muotoa.

Olisi kuulunut sanoa: me savolaiset…vai olenko kenties erehtynyt?

Ps. geneettisesti lähimpänä suomalaista perimää on belgialainen…hassua?

Nipotan:
Muistuttelin vain siitä, että Abu-Hannan kotiseudulla
siirryttiin ensimmäisenä maailmassa keräilytaloudesta
maanviljelyyn ja karjanhoitoon. Syntyi acriculttuuri, joka on
antanut nimensä kaikelle kulttuurille. Kesti kaksikymmentä
tuhatta vuotta, ennenkuin tuo opittiin meilläpäin.
Niin, ettei meillä ole mitään rehentelemisen aihetta,
puhumattakaan rasismiin sortumisesta.

Otto Karilainen:

Olisihan noissa vuosimäärissäkin tarkistamista. Mutta yleensäkään ei vanhoja juuri kannata muistella, ja sieltähän löytää asiaa joka suuntaan, kun kaivelee aina oikeasta kohdasta.

Eli nykyhetki ja tulevaisuuden näkymät ratkaisevat. Haipunut loisto ei enää valaise eikä lämmitä.

hra K:

Voi niissä vuosissa olla heittoa.
Kulttuurien kehittymisen järjestys on kuitenkin tuo.
Minulla on sellainen heikkous, että haluan pitää itseni
ihmisten kirjoissa.
Ja se edellyttää nollatoleranssia
rasismiin, aivan erityisesti kun se kohdistuu
puolustuskyvyttömiin lapsiin, joiden itseluottamus
on vasta kehittymässä.

Onnin ”oletuksia” ei ole syytä yrittääkään kumota.

Olen vain herkkä sille mistä suomalaiset ovat tulleet. (olemme siis sekalainen sakki). Rasisimi kumpuaa alemmasta (ns rasistinen huomautus tämäkin) yhteiskuntaluokasta…pääsääntöisesti.

Rasisisilla ilmauksilla pyritään (sen enempiä jattelematta) tekemään henkilöstä alempiarvoinen koska se antaa rasistille itselleen arvonnousua yhteiskunnan hierarkiassa, tämähän on eräs laumahengen sivuoire.

Hierarkian ylimmillä tasoilla siihen ei ole tarvetta. Laumahenkihän asuu meissä sisällä ja siihen konstruoitunut mukaan myös hierarkian ”hirviö” joka puolestaan vaatimalla vaatii kilpailua ”arvoasteikoista”. Sen kilpailun epätervein muoto on ns rasismi. Se on ikäänkuin joukkue urheilussa paljon tapahtuu…vastutajan kamppaamista.

Kyllä rasismille olisi nollatoleranssi saatava.

Niin, Onni Karilainen. Sivistys lähti Lähi-idästä, mutta onko se vieläkään tekemässä sinne paluuta? Vaikuttaa tuo Abu-Hannankin mielipiteen ilmaus siltä, että on olemassa oikeita ja vääriä asenteita, ei vain erilaisia, mitä länsimainen kulttuuri sanoisi.

Rasismi on ehkä ongelma, mutta meilläpäin se on pikkuongelma.

Minua liikutti ehkä eniten se, että Abu-Hanna pystyi käsittelemään vanhahkon naisen herjan suistamatta tätä metroradalle, niin helppoa kuin se olisikin ollut. Suomalaiset jukuripäät eivät näytä ymmärtävän Abu-Hannan hienostuneen käytöksen arvokkaimpia vivahteita.

Näitä luetaan juuri nyt