Fingerpori-sarjakuvan piirtäjä pähkäilee maailmaa vitsien takana.

Romanialaiset ja rikollisuus – suattaapi olla

Pertti Jarla
Blogit Tähän on tultu 4.6.2013 19:06

Seurasin televisiosta Kokoomuksen Lasse Männistön ja SDP:n Thomas Wallgrenin varsin rauhallista keskustelua siitä, miten maahamme saapuneiden romanialaiskerjäläisten suhteen olisi paras toimia. En nyt ota laajemmin kantaa heidän mielipiteisiinsä, en minä tiedä miten asia pitäisi hoitaa. Wallgrenilta kuitenkin pääsi fraasi, joka on jo pari vuotta ärsyttänyt minua Romanian romaneista puhuttaessa.

Wallgren sanoi, että viranomaisilla on jo keinot puuttua asiaan ”jos” romanikerjäläisyyteen liittyy järjestäytynyttä rikollisuutta. Muistan lukeneeni samaa romanialaisia auttaneiden suomalaisaktiivien lausunnoista. Ymmärtäisin, mikäli sanottaisiin että asia pitää selvittää ensi tilassa, mutta heitetään vain huolettomasti ”jos”.

Jos on kiinnostunut Suomeen tulevien romanialaisten hyvinvoinnista, luulisi olevan kiinnostunut siitä ovatko he järjestäytyneen rikollisuuden uhreja. Jos on tehnyt asian parissa töitä viimeisten parin vuoden aikana, luulisi että asia olisi jo selvinnyt. Mikäli ”jos” -sanaa käytetään rehellisesti, se kertoo piittaamattomuudesta tai kyvyttömyydestä asian selvittämiseen. En usko kumpaankaan, eihän esimerkiksi Thomas Wallgren mikään torvi ole, päinvastoin.

Jossittelu asian ympärillä kertonee siitä, että järjestäytynyttä rikollisuutta on ja siitä ei haluta puhua. Jos nimittäin ongelmaa ei olisi, toisin kuin esimerkiksi KRP sanoo, romanialaisia sympatiseeraavat aktiivit varmasti tiedottaisivat siitä mielellään. Suomeksi sanottuna siis salaillaan, arvatenkin siksi etteivät rasistit saisi vettä myllyynsä. Mutta valehtelusta ja salailustahan kauhutarinat ja huhut nimenomaan saavat poweria. Lyhytnäköistä politiikkaa, romanikerjäläisten edun vastaista, tuollainen jossittelu.

Pertti Jarla

Kirjoittaja on porvoolainen sarjakuvantekijä.

Keskustelu

Anna-Liisalle vakuutan, että en soveltanut ironiaa tuossa kirjoituksessani. Tarkoitan siis joka sanaa. Kurjuus pois näkyvistä, eikä sitä tulee piilossakaan suvaita. Sen näkemisestä häiriintymiselle ei voi mitään, sikäli kuin ei turru ja kovetu ajan mittaan, mikä on todennäköistä. Mutta häiriintyä ei kannata, sillä sehän on turhaa epämukavuutta. Auttaa tulee velvollisuudentunnosta ja harkitusti, ei hetkellisten ja häipyvien tunteiden voimasta. Autettakoon siis niiden omasta mielestäni järkevien periaatteiden mukaan, joita edellä hahmottelen.

Anna-Liisa ei näytä ihan ymmärtävän…toisille kerjäläiset ovat ongelma ja toisille taas ei. Siitä johtuu että heidän (myös minun) mielestään siihen ei myöskään tarvitse etsiä ratkaisua.

Tottakai lähes kaikki ongelmat ratkeaisivat Anna-Liisan mieliksi jos kaikki tekisivät niinkuin hän tahtoo (tahtonainen?) Ehkä kerjäläiset ovatkin meille terveellinen muistutus siitä mitä voi toisinaan elämä olla keskellä paratiisia.

Itsekkäistä syistä veisin heidät pohjoisen metsiin marjoja poimimaan mutta luulen että he katoaisivat heti kun selkäni käännään.

Kun nyt tuli tämä mainittu luonteenpiirre puheeksi…näyttää siltä että se ominaisuus on näiden kerjäläis-ja ulkomaalaisvihaajien korvien välissä erityisen hallitseva.

Nipotan,

Voisimme keskustella pitkäänkin ihmisten erilaisista ominaisuuksista ja niiden vaihtoehtoisista nimityksistä. Itse puhuisin tässä järkevyydestä, joka ottaa huomioon kaikkien osapuolten edut ja oikeudet.

Miksi pitäisi sietää ihmisten alistamista ja alistumista kadunvierillä kyyhöttäviksi surkeiksi olennoiksi? Kyllä heillekin hyvällä tahdolla, ”epäitsekkäästi”, löytyy tyydyttävä paikka maailmassa. Jos taas jonkun mielestä kerjääminen on hänelle sopiva elämäntehtävä, niin se on kiellettävä muiden ihmisten mielenrauhan vuoksi.

En siis halua nähdä ja kohdata vakinaiselta pohjalta apua pyytäviä ihmisiä. Apu on annettava niin, ettei sitä tarvitse olla jatkuvasti perin nöyryyttävällä tavalla anomassa eli kerjäämässä. EU voisi huolehtia paremmin kansalaisistaan, jos jäsenmaa ei siihen pysty.

@ Eero: tuo BBC:n ”kerjäläisohjelma” näytettiin muutama kuukausi sitten TV1:ssä tai TV2:ssa. Sen tarkempaa linkkiä en tähän hätään osaa kertoa. Kyllähän se noillakin tiedoilla löytyisi pienellä vaivalla.
Kyseessä oli reportaasi tai dokumentti eikä mikään fiktiivinen sepustus.

Ei se kerjäläisyys muuten se suuri ongelma ole. Varkaudet ja ryöstöt, jotka tapahtuvat kerjäläisyyden peitossa, ovat niitä ongelmia. Annaliisoille sun muille tarvittaisiin realismirokotus.

Ihmiset kokevat nöyryytystä eri tavoin. Hra k:lta on päässyt lipsahtamaan ohi havainto että säälittävyys sisältyy suunnitelmaan (sitä on harjoiteltu).

Hra K antaa ymmärtää että hänkin mielellään auttaisi jos ei tarvitsisi sääliä heitä? Siis ei tarvitsisi katsella.

Asian (ja heidän säälittävän käytöksensä) voisi hyvin unohtaakin, mutta ei voi kun heitä joutuu katselemaan.

Asia on kuitenkin vähän sellainen että kun jotakuta säälii niin sisimmässään inhoaa.

Monet sanovat heitä pitää auttaa siellä mistä he ovat kotoisin, mutta mitenkäs autat kun he ovat aina jossain muualla? Ja mistä he oikeastaan ovat kotoisin? En pidä lainkaan tuosta farisealaisesta asenteesta, Hra K!

Nipotan,

Minun henkilökohtainen apuni ei vaikuttaisi laajaan romaniongelmaan. Painotankin sitä, että tarvitaan keskitettyjä toimia jopa unionin puitteissa, tai vähintään yksityisten suomalaisten säälijöiden ropojen suuntaamista Romaniaan, jossa lienee asuntojakin odottamassa ja elinkustannukset ovat edullisemmat.

Minusta siis on järjetöntä, että ihmisten annetaan lyyhistyä täkäläisiin kadunkulmiin almuja odottamaan. Jotakin siis olisi tehtävä ja voisi tehdä, mutta se ei ole lantin heittäminen kerjäläiselle.

Hra K, huomaan että olemme samaa mieltä asiasta. Peruutan ensimmäisen vaikutelmani ironiasta. Vaikka ilmaisussa ironiaa olisikin, se ei tarkoita etteikö asiaa olisi esitetty oikeana kannanottona.

Nipotanin näkemys, että kurjien on annettava olla kurjia, jotta emme syyllistyisi farisealaisuuteen, on niin mahdoton ja raaka, että en osaa muuta kuin kavahtaa sen sadistista julmuutta. Mitä tulee Nipotanin yhtä mahdottomaan väittämään kerjäläis- ja ulkomaalaisvihaamisesta, totean että paremmin ja mukavammin nykyiset kerjäläiset tänne pääsevät tulemaan, jos tulevat kotimaassaan kohtuullisesti toimeen.

Mitähän siellä pienessä päässä oikein liikkuu?

Siis riistettäisiin ihmisiltä liikkumavapaus ja lähetettäisiin kotimaahan ”pakkoruokintaan”. Jos ei se ole vihaa niin ei se rakkauttakaan ole. Anna-Liisa olisi ihanteellinen neuvostotalouden lemmikki.

Mustalaisten kotimaakaan ei aina ole niin yksiselitteinen asia. Pitihän se olla jo etukäteen selvä että kun rajat avautuvat niin ”vaeltajaheimot” lähtevät liikkeelle.

Joillakin on uskomattoman kapea näkökenttä…järki hoi!

Nipotan,

Vapaudella on kuulemma rajansa, niin myös liikkumisvapaudella. Sitä ei ole tarkoitettu kaupunkinäkymien ja asukasviihtyvyyden pilaamiseen katuvarsilla kurjuuttaan esitellen ja ohikulkijoiden armeliaisuutta kerjäten.
Työnteko ja omilla rahoillaan kulkeminen ja oleskelu on jo toista, miksei sosiaaliluukullakin asiointi.

Ihmisten itsensäkin takia kyseisestä ilmiöstä olisi päästävä. En usko, että monikaan haluaa viettää päivänsä katuvarsilla ohikulkijoiden silmätikkuna kyyhöttäen.

Kerjäläisyydestä on tulossa Suomeen uusi elinkeinoalan haara (vrt. kiintiö-
pakolaiset ja vastaanottokeskukset), joka luo tarvetta perustaa uusi virkoja
ja rakentaa uusia tiloja. Majoitus-, ruokailu-, hygienia- ja terveyspalvelut yms.
tarvitsevat virkamiehensä ja toimitilansa ja ne kustannetaan yhteisistä vero-
varoista. Siis: tervetuloa kaikenmaailman kiertolaiset! Työmaa on loputon,
mutta riittääkö rahat?

Tämä hra K:n äskeinen kiertelemätön ilmaus ei kaivanne lisäkommentteja.

Nipotan,

Eiköhän asia tosiaan tullut selväksi. Mutta rikollisuuspuoli jäi vähälle, epäilemättä tietämättömyytemme vuoksi. Rikollisuushan pyrkii piiloutumaan, kun taas kerjuu perustuukin näkyvyyteen.

Pieni ”filunki” on mustalaisten tapa elää…en näe siinä kovin paljon pahaa.

Mafiaa en miellä tässä lainkaan, heilläkin on varmasti omat kunniakäsitteensä…jätetään köyhät rauhaan. (Media tekee bisnestä myös köyhillä).

Nipotan sanoi: ”Pieni ”filunki” on mustalaisten tapa elää…en näe siinä kovin paljon pahaa. ”
Jos on hyväksikäyttäjiä, on myös heitä, jotka joutuvat hyväksikäytön maksamaan. Minä en halua maksaa.

Wiskisieppo: ”Kerjäläisyydestä on tulossa Suomeen uusi elinkeinoalan haara (vrt. kiintiö- pakolaiset ja vastaanottokeskukset), joka luo tarvetta perustaa uusi virkoja ja rakentaa uusia tiloja.”
Jotkut siirtolaisuudesta tienaavat, useimmat kärsivät. Innokkaimpia puolustajia lienevät he, jotka tienaavat…

Arvelinkin ettei Nipotan lue niitä kommentteja joita kommentoi.

Siteeraan itseäni edellisestä omasta kommentistani: ”…paremmin ja mukavammin nykyiset kerjäläiset tänne pääsevät tulemaan, jos tulevat kotimaassaan kohtuullisesti toimeen.”

Liikkumavapauden rajoittamisesta ei ole ollut puhetta – eikä sitä EU-maiden sisällä voisi rajoittaakaan.

Saimmeko ”maistella” ihan oikeata ”naisen logiikkaa”?

Kun en ole selvänäkijä on minunkin tiedettävä mitä toinen puhuu ennenkuin voin kommentoida.

Anna-Liisa ei kai tätä ennen tiennyt että köyhän maan köyhien olot kohenevat vain siten että koko maan olot kohenevat ja siihen menee valtavasti aikaa. Siis: kaikkien ihmisten elämän pitää parantua ennenkuin köyhien elämä paranee. Sillä tavalla elämä vaan toimii.

Orastavaa hyvinvointia ei voida leikata yläpäästä, koska Itä-Euroopan talouksien on muutenkin vaikea pitää kiinni osaajistaan. (Mm meillä on huutava pula it-osaajista ja ylisuuret palkat)

Euroopan vahvat taloudet ovat vaikeuksissa…mikähän se Anna-Liisan lääke olisi? Mustalaiset oivalsivat että näissä maissa vanhenevalla väellä makaa paljon rahaa ”laiskoilla” pankkitileillä…he ovat ottaneet käyttöön ”Mannestatuksen”,jolla tienaa.

Paha, kuten kaikki muukin mutkistelu alkaa pienestä ja sosiaali toimistot ovat eräs monista laillistetuista kerjuu paikoista. Siellä voi esiintyä naamattomana, mutta tarkoitus on sama kuin mustalaisen kerjäämisellä, vain pienellä erolla, hän, mustalainen antaa oman panoksensa ja tekee sen avoimella vilpillisyydellä. Me muut hyväksymme laillistetun kerjäämisen, kunhan emme tarvitse esitellä itseämme koko maailmalle. Tientenkään eivät kaikki. Kurjuuttakin on monta eri lajia, teennäistä ja olosuhteiden äkillisestä muuttumisesta johtuvaa. Kokonaiskuvassa esiintyy kaikki kurjuudenkin ilmentymät, eikä sitä yhteiskunta voi koskaan poistaa. Yhteiskunta on konaiskuva yksilöstä ja voi ollavain yhtä hyvä kuin on yksilö.

Kyllä minä vaan edelleen ehdotan Nipotanille kommenttien lukemista, niin ei tarvita selvänäkemistä. Ensimmäisessä kommentissani esitin ehdotuksen, jota en nyt tässä enää rupea toistamaan.

Kaikkien teollisuusmaiden vanhenevan väestön pankkitileillä makaa valtavasti rahaa joka ei liiku minnekään. (Soininvaarakin on tainnut sen unohtaa).

Mustalaiset hyödyntävät suurelta osin juuri tätä rahaa. Väitän että juuri tämä vanheneva kansanosa heitä ruokkii. Ihmisluonto on sellainen että se yleensä pehmenee iän mukana ja myötämielisyys muita ihmisiä kohtaan kasvaa.

Se raha on sellaista rahaa josta on aikoinaan verot maksettu. Se ei ole veronmaksajan rahaa, se on eurooppalaisten mummojen ja vaarien rahaa ja kenelläkään ei ole oikeutta ruveta määräilemään mihin he sitä käyttävät.

Siitä rahasta menee tasaisesti ”Mannen” taskuun joitakin promillen osia…olisiko joku tällä palstalla esiintyvä kenties halunnut itselleen nämä ”promillen osat”?

Anna-Liisa haluaa rakentaa suuren byrokratian ja palkata ”tuhat” ihmistä jakamaan mustalaisille rahaa jota ei ole. (Paitsi on kyllä kun käydään veronmaksajan taskuilla).

Voi hyvä sylvi!

Näitä luetaan juuri nyt