Fingerpori-sarjakuvan piirtäjä pähkäilee maailmaa vitsien takana.

Näännytetään byrokraatti ja ittelle jää enemmän

Pertti Jarla
Blogit Tähän on tultu 5.7.2011 14:28

Muistatteko männävuosina ahkerasti esitetyn, amatöörivoimin toteutetun tv-näytelmän ”Olga Ryynänen ja byrokratia”? Siinähän Olga-tätiä nöyryytettiin avustusluukuilla. Kaltaiselleni luovalle taiteilijalle byrokratian hirviö näyttäytyy juuri tuollaisena kasvottomana, pientä yksilöä alistavana.

Oikeistohenkiselle kansalaiselle byrokratia on sosialismia, joka tallaa yrittäjän unelmat. Kepulaiselle EU, ja niin edelleen. Yli poliittisten rajojen tiedetään, että hirviö on paisunut liian suureksi.

Byrokratianvastaisuuden ansiosta voidaan vaatia verojen alentamista hyvällä omallatunnolla. Valtiolta ja kunnilta voidaan vähentää resursseja ilman että niiden toiminta kärsii: pitää vain vähentää turhaa byrokratiaa. Itsekin ajattelen mielelläni näin.

Monet kunnat ovat muuttoliikkeen ansiosta menettäneet tulojaan jo kauan, osa aika mukavastikin. Luulisi, että niissä turha byrokratia on nyt vähentynyt ja kansalaisten asiat lutviutuvat vähemmällä jonottamisella. Korvaan kantautuu kuitenkin lähinnä juttuja suljettavista kirjastoista ja kouluista.

Selitys löytyy helposti: byrokraatti mokoma ei olekaan vähentänyt turhia toimintoja ja suojatyöpaikkoja, vaan on kiristänyt vyötä vääristä paikoista! Missään nimessä verotulojen nostaminen ei ole ratkaisu. ”Veronalennukset ovat aina hyvää talouspolitiikkaa” (Björn Wahlroos).

Jokin tässä kuulostaa kaukaisesti tutulta. On houkutteleva visio, joka kuulostaa lähes liian mukavalta: maksetaan vähemmän veroja, taskuumme jää enemmän massia ja meitä ahdistava byrokratia vähenee! Kansalainen rikastuu ja vapautuu samalla.

Tutkittua tietoa teorian tueksi ei oikein löydy, mutta eikö se olekin kaunis? Kun valtion ja kuntien köyhdyttäminen ei lisääkään onnea, syy ei ole visiossa vaan edistystä jarruttavissa möhömahaisissa byrokraateissa. Teoria selittää jotakuinkin kaiken eikä sitä voi todistaa vääräksi. Huuhaan tunnusmerkkejä.

Pelkään että libertaarinen visio, jossa verotuksen vähentäminen vapauttaa kansalaiset, on taas yksi halvatun utopia. Sellainen, jota saadaan tulevaisuudessa kirota kun itse olemme Olga ja Keijo Ryynäsiä, eikä luukulla tarvitse seistä avustusten perässä kun niitä ei ole.

Pertti Jarla

Kirjoittaja on porvoolainen sarjakuvantekijä.

Keskustelu

Suomi sairastaa edelleen kommunismia vaikka kommunismin kotkanpesä laitettiin pajavasaran alle, massiivinen byrokratia elää ja voi hyvin suomessa. Käytännössähän tuo tarkoittaa satoja tuhansia suojatyöpaikkoja jotka veronmaksajat pitkin hampain maksavat.

Julkishallinnon suojatyöpaikkoja on suomessa 400 000 – 500 000. Suomen kokoiselle kansakunnalle riittäisi n.50 000 henkilö hoitamaan koko maan julkishallinto, kaikki muut ovat suojatyöpaikkoja.

Julkishallinnon pyhä tehtävä ei ole ”rasvata rattaita” kansalaisten elämää helpottamaan, pyhä tehtävä on pitää julkishallinto pakkokeinoin hengissä ja varmistaa osallistujille paikka koneistossa.

Sinänsä surkuhupaisaa että julkishallinnosta kärsivät ne henkilöt jotka koko operaation maksavat, veronmaksajat. Julkishallinon henkilökunta ”pysyy hengissä” vain ja ainoastaan juridisilla pakkokeinoilla, he tekevät itsestään ”kuolemattomia” portinvartioita.

Tyhmäkin tajuaa miksi suomi on euroopan mittapuulla nyt jo kuralla oleva kansakunta, ja syvemmälle mennään kovaa vauhtia. Näennäisesti suomessa on kutakuinkin hommat hanskassa, tarpeeksi kaukaa katsottuna ja valitsemalla ”oikeat” mittarit vertailuun. Todellisuudessa suomi ei kestä minkäänlaista kriittistä katsetta suuntaansa, kehitysmaan kulissit eivät tarkastelua kestä.

Suomi on tosiaan Euroopan (kirjoitetaan isolla E:llä) mittapuulla kuralla, meitä joutuvat pelastamaan muut maat kuten Irlanti, Kreikka ja Portugali.

Eiku…

Hienoa. Jarla kirjoittaa byrokratian peikoilla ratsastavista huuhaa-aatteista, ja eiköhän heti ensimmäinen katkera maailmanselittäjäviesti todista hänen väitteensä todeksi.
Tähän on tultu indeed…

Muistaako kukaan enää Newsweekin rankingia, missä Suomi arvostettiin elokuulla 2010 maailman parhaaksi maaksi, asukkailleen, juuri toimivan julkisten sektorin ansiosta? Kiitos Jarla. Enin osa julkisen sektorin työntekijöistä on terveydenhuollon tai koulujen palveluksessa.

Itsekin byrokraattina totean, että pääsyy maamme suhteettomaan byrokratiaan on useinkin epätarkoituksenmukainen lainsäädäntö. Vaikka kuinka viestitetään, että jotakuta lakia tulisi korjata, hallitus ja eduskunta ei saa aikaiseksi. Eikä yksittäinen virkamies voi sooloilla lain asettamaa vaatimusta vastaan. Siitä joutuu taatusti tilille.

Eduskunnan aikaansaannokset ihmetyttävät: vuosikymmen on kohkattu sateenkaariväen puolesta, mutta mm. verolakien selvät epäoikeudenmukaiuudet on yhä korjaamatta. – Liekö missien ja muiden pituushyppääjien osaaminen rajallista?

On toki virkamiehissä monia elättejä, joille ei työnteko maistu ja asiakas on ”häirikkö”, joka haittaa kynsien lakkaamista tai lehdenlukua ;-)

Eetwartti puhuu asiaa.

Vikaa on siis edelleen byrokariassa(kin), mutta eri paikassa kuin Jaarlan naivistisen maailmankuvan pohjalta on mahdollista hahmottaa.

Myös tiukoilla kovasti kilpailluilla markkinoilla toimivien yritysten lattiatason työntekijät ovat melkein aina sitä mieltä, että yläkerta on täynnä turhia herroja jotka eivät tee mitään. Mikäli tuo mututuntuma hyväksytään todeksi on vientiteollisuutemme tuottavuutta todella helppo nostaa.

Paiskataan vaan valtion, kuntien ja yritysten johdosto puolet työkkäriin ja Suomi pelastuu, tai sitten ei.

Yhden mielestä vika on byrokratiassa, toisen epäinnovatiivisessa vientiteollisuudessa, kolmannen yritysten johdossa ja neljänen laiskoissa työntekijöissä sekä viidennen maataloustuissa, kuudes huutaa kiroaa globalisaation, seitsemäs EU:n. Ja sitten on tämä pakkoruotsikin vielä. Yhteistä näille vikapaikoille on – etenkin netissä – että ne musertavat maame Ruandan tasolle muutamassa kuukaudessa / vuodessa.

Vika on aina jossain selkeästi osoitettavassa kohdassa, josta yleensä on A) negatiivisia yksittäisiä kokemuksia tai esimerkiksi käyviä tiedossa olevia tapauksia ja B) kohta on mahdollisimman kaukana itsestä tai jonkun laisen vastakkainasettelun toisella puolella. Perusteluina voidaan käyttää mutua, mielikuvia, satunnaisia tilastolukuja tai keksiä ihan omia perusteluja, jotka eivät perustu yhtään mihinkään.

Suomessa byrokraatteja ei suinkaanole liikaa, päinvastoin. Kaikki julkishallinnon alat kärsivät henkilöstövajauksesta, ja tästä aiheutuu vahinkoa nimenomaan tavallisille kansalaisille. Asioiden käsittely viivästyy kohtuuttomasti, virkailijoita on vaikea tavoittaa, oikeusturva ja fyysinenkin turvallisuus kärsivät, kun poliiseja ja hätäkeskuspäivystäjiä on liian vähän. Toimipisteitä lakkautetaan, mikä haittaa varsinkin pienempien paikkakuntien asukkaiden asiointia. Valtion ns. tuottavuusohjelma on järjettömyyden huippu ja se pitäisi kiireesti lakkauttaa. Kyllä henkilöstön määrä olisi pidettävä sellaisena, että tehtävät tulisivat asiallisesti hoidetuiksi.

Kuules ysahama. Tosissasi kuvittelet määrällä korvattavan laadun?

Ja pari neropattia syyllistää/vapauttaa jonkin sopivan ryhmän.

Eiköhän vaan pitäydytä siinä tosiasiassa että tolloja on jokapuolella ja turha käsien heiluttelu on turhaa, nyt ja aina.

Lusmuille, tärkeilijöille ja turhaan käsiään heiluttamaan joutuville oikeaa työtä!!!

”verolakien selvät epäoikeudenmukaiuudet on yhä korjaamatta”
Eetwartti voisi varmaan tässä kohtaa selventää, että mitä nämä selvät epäoikeudenmukaisuudet ovat ja ennen kaikken sen, että kenen kannalta ne ovat epäoikeudenmukaisia: työntekijän? Yrittäjän? Maanviljelijän? Eläkeläisen? Sinun?

# Lällä: Otin esimerkiksi vain verotuksen, viittaamatta muihin teemoihin. – Tämä ei ole oikea foorumi käsitellä kovin kattavaa analyysiä verotuksesta, mutta tässä maistiaisiksi pari esimerkkiä:

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/113743-suomalaisia-houkutellaan-vilppiin-”16-000-yritysta-virossa”

Tilintarkastus: lakiin kirjattu kelvolliseksi vain HTM ja KHT. Siksi mm. Julkishallinnon ja -talouden tilintarkastaja JHTT joutuu suorittamaan alemman HTM-tutkinnon, että kelpaa :-(

Byrokrayian vähentäminen onnistuu vain jos sitä lähdetään karsimaan ylimmältä tasolta eli eduskunnasta lähtien: Suomi ei taatusti tarvitse 200 kansanedustajaa avustaja-armeijoineen ja vielä vähemmän 20 ministeriä. Mutta mutta…. Kukas sitä itsensä turhaksi julistaisi?

Kuten Suomalainen1 kirjoitti, Suomi ei tarvitse 200 kansanedustajaa, joka määrä on ajalta ennen EU:ta. Luonnollista olisi ollut, että kun Suomi liittyi EU:hun, joka laatii suurimman osan laista, omia kansallisia lainsäätäjiä, eli kansanedustajia olisi vähennetty. Näin ei tehty, vaan lisättiin valtiosihteerit ja avustajia.

Jos kansanedustajien määrää vähennetään, ketkä luulette karsiutuvan? – Hiljaiset, asioihin perehtyneet harmaat puurtajat. Valituksi tulevat lööppiväki, runonrustaajat, pituushuppääjät ja tv-julkerot. Silläkö hallinto paranee? Säästöt kansantaloudessa olisivat marginaalisia.

Kannattaa surffailla ja löytää tieto, kuinka vaikkapa Intian parlamentti on koostunut: kolmannes yksinomaan elokuvatähtiä.

Mitäpä jos maksettaisiin todella kunnollista (täysin verotettavaa!) palkkaa harvemmille kansanedustajille (esim 100:lle). Alkaisi se posti kiinnostaa paremman koulutuksen saaneitakin.
Byrokratiaa voi vähentää helposti tekemällä esim. budjetit joustavammiksi. Nyt kirjoitetaan kaikenlaisia ’määräyksiä’ ministeriöissä, kun asioita pitää saada maksetuksi sen seitsemältä pykälältä, kun yhdeltä on rahat loppu (tämän olen itse kokenut ollessani valtiolla töissä).
Kansalaisen rajapinnassa olevat yleisön palvelijat saisivat tehostaa toimintaansa, niin ei tarvitsisi luukuilla jonottaa, esim pitämällä sisäiset kokoukset mahdolisimman lyhyinä ja karsimalla niistä turhat pois. Miksei myöskin lisäämällä ilta-aukioloa? Työajat kun ovat nykyään kovin lyhyet.
Satsaamalla koulutukseen, ja lisäämällä terveydenhoitoa (tietoutta; lisää liikuntaa, oikeata ravintoa vaikka lievin pakkokeinoin eli verotuksella ohjaten) saadaan sairaanhoitokulut kuriin. – Nykymenolla meistä on tulossa todella huonosti voiva kansa, jota byrokraatit sitten hoivaavat kehdosta hautaan…joten heitä tarvitaan sitten vielä paljon lisää.

Kannatatte siis siirtymistä demokratiasta meritokratiaan?

Demokratian hyvä puolihan on, että kaikenlaiset ihmiset saavat asettua ehdokkaaksi ja kaikki saavat äänestää ketä haluavat. Ja huono puoli se, että kaikenlaiset ihmiset todella asettuvat ehdokkaiksi ja kaikki saavat äänestää ketä haluavat.

Meritokratiassa taas valta on niillä, joilla on todistettua osaamista.

Mitäs jos yksityistetään vaatimattomasti *kaikki*?

Aloitetaan eduskunnasta, jossa yksityisellä rahalla palkatut ammattiedustajat säätäkööt lakeja. Eduskunta Oyj:llä on tietysti lakisääteinen oikeus säätää lakeja omiin tarkoituksiinsa.

Jatketaan tekemällä ministeriöistä yksityisiä. Rahaministeriö Oyj on Eduskunta Oyj:n sopimuksella veroja kantava yritys, joka tekee niin kuin kaikki firmat – tuottaa rahaa omistajilleen.

Helsingin Seudun Poliisi Oyj tuottaa yhtenä palveluntuottajana turvallisuus- ja mätkintäpalveluja Rahaministeriö Oyj:n joutuessa ongelmiin verojen kannossa.

Tampereen Terveyskeskus Oyj on köyhien ihmisten sairaanhoitoon suuntautunut terveydenhuoltoalan yritys. Se on lisensoinut veronkanto-oikeuden potilailta Rahaministeriö Oyj:ltä voidakseen tuottaa enemmän rahaa omistajilleen.

Polisia Oyj ja SA Intia Oyj ovat joutuneet mittavaan kiistaan veronkannon valvonnasta. Rahaministeriö on todennut, ettei sen kannata sekaantua tähän kiistaan.

Kuntia Oyj huolehtii paikallishallinnosta, kuten rakennuslupiin liittyvästä lahj.. veronkannosta. Alalla on vain yksi toimija, koska suuruuden ekonomia. Kuntia suunnittelee fuusioitumista pohjoismaisen Munisipalian kanssa. Jatkossa osakkeenomistajat aikovat myydä syntyneen yrityksen One Municipality -konsernille, jonka omistaa . Bisnes on erittäin tuottoisa, koska sen yhteydessä on myyty yksinoikeus palkkaverotukseen. Valitettavasti Polisia Oyj on pyrkinyt osingoille epäreiluin keinoin, käyttämällä asemaansa veronkannon valvojana. Polisia on perinyt veronkannon kantovalvontamaksua, joka on 15 prosenttia kannetusta summasta. Kuntia on valittanut tästä oikeuspalveluita tuottavalla Justitialle, joka on — saatuaan asiaankuuluvasti Polisian pampusta — todennut kantovalvontamaksun olevan Täysin Kohtuullinen.

Escolia Oyj ja ruotsinkielisiä koulupalveluja tuottava Grundskolia Abp ajautuivat maksukyvyttömyyteen ja lopettivat koulutoiminnan, mutta niiden omistajien hyvät suhteet SA Intiaan takaavat, että niillä säilyy verotusoikeus 6-19 vuotiaisiin lapsiin ja nuoriin. HighScolia Oyj on siirtynyt veronkantoon jo aiemmin.

Yleisesti voidaan todeta, että yksityistäminen toimii erittäin hyvin. Moitteet feodaalihallinnosta ovat perusteettomia. Yksityinen toimii *aina* tehokkaammin kuin julkinen, joten julkinen palvelu olikin syytä lakkauttaa.

Jos järkevän kokoiseksi supistettu kansanedustuslaitos todella koostuisi turhista julkiksista, silloin se olisi kansan tahto – pulinat pois. Jos sen seurauksena Suomi (tai mikä tahansa maa, senpuoleen) näivettyisi pois, silloin se olisi luontevaa evoluutiota, jota vastaan on turhaa ja hyödytöntä potkia.
Eivät nämä asiat lopultakaan niin vaikeita ja monimutkaisia ole. Varmaa on vain se että paikoilleen jähmettymällä kuolee pois. Pysyvää on vain muutos.

Näitä luetaan juuri nyt