Fingerpori-sarjakuvan piirtäjä pähkäilee maailmaa vitsien takana.

Mikko Alatalo eilen-tänään

Pertti Jarla
Blogit Tähän on tultu 21.2.2013 11:53

Vihreä lanka-lehdessä Sammeli Heikkinen esittelee Mikko Alatalon suurpetojen suojelua kritisoivaa kappaletta ”Ihminen ihmiselle susi”. Suosittelen lukemaan, laulun sanat on präntätty artikkeliin kokonaisuudessaan.

Tuoreessa kappaleessa todetaan mm.:

Helsingistä tätä maata johdetaan puolivaloilla
eikä kansa elää saa rauhassa Suomen saloilla

viitaten ilmeisesti mm. kansanedustajiin. Kahteen kertaan todetaan myös:

On ihminen ihmiselle susi lammasten vaatteilla
Luontodiktaattorit määrää kansaa ekoaatteilla

Ja mikäs siinä. Vihreää liikettä pitää saada kritisoida, on saatava esittää vapaasti näkemyksiään suurpetotilanteesta. Se, mikä minua häiritsee Mikko Alatalon taiteilijapersoonassa on tämä: 1981 hän teki kappaleen ”Iso joki tulvii”. Siinä maalaillaan:

Kun iso joki nousee, luontoäiti kostaa.
Rikkaat lisäaikaa turhaan hetken ostaa.
(Kun iso joki) Kun iso joki tulvii.

Muinoin kappaleessa ”Leuhkat eväät” kuvattiin Lapin luonnon raiskaamista:

Nyt ne tulee itte koneijen kanssa ja myrkyttävät hillat.
Eikä ne kertonu mistä oli tullu, tekivätpä tekosensa vaan.
Nyt ei järvesä oo rapua

Pelastetaan Itämeren villilohi-kampanjan sivuille on präntätty Alatalon ”Villilohi” -kappaleen sanat:

Suomi-äidin uumalta kiipeää
tuo kiiltäväkylkinen
Se johtuu sen verestä, nousee se merestä
mielessään kuteminen.

Ymmärrätte varmaan, että toivoisin selvyyttä Mikko Alatalon näkemyksiin villistä Suomen luonnosta ja sen raiskaamisesta, luontoäidin mahdollisesta kostosta ja toisaalta ekoaatteella määräilevistä luontodiktaattoreista. Muuten hän uhkaa vaikuttaa kulloinkin populäärien virtausten perässä juoksevalta tuuliviiriltä.

Pertti Jarla

Kirjoittaja on porvoolainen sarjakuvantekijä.

Keskustelu

Vihreän Lankan toimittaja toteaa mainitussa jutussa paheksuvasti: ”Mutta kenties Alatalo ei luota valtion asiantuntijalaitokseen, siis siihen, joka on olemassa juuri puolueetonta tietoa tuottaakseen? Tällaista epäluottamustahan ovat ilmaisseet aiemmin jo Alatalon puoluetoverit.” Kyllä perinteisesti tällaista epäluottamusta ovat esittäneet vaihtoehtoliikkeet ja Vihreän liikkeen perustajat, ja esittävät muissa maissa edelleen. Alatalon lyriikkaa ei ole makuuni, mutta onhan tekijällä oikeus sen esittämiseen valtion vastaisuudesta huolimatta, vrt. esim. Irwin tai Hassisen Kone aikoinaan.

Sinisankainen Sirmakansoittaja on vain tavallinen poliittinen sopuli, joka koettaa selviytyä omassa ekologisessa lokerossaan, jota mm. aggressiivisesti leviävän pahnasian soininmenot ovat viime vuosina pahasti kaventaneet.

Ei kai herkkä bisnismies ole populisti, vaan herkkavainuisena rahanhaistajana osaa tehdä iskevän rämpytyksen hoilattavaksi. Mikko rupea hommiin !!

Alatalon tuotannossa on aina ollut kaksi perusjuonnetta. Yhtäältä hän on siirtomaa-Suomen asialla. Toisaalta hän on trendit haistava markkinamies, joka takavuosina hankkiutui Syksyn Sävelessä näyttävästi yhteiskuvaan voittajan kanssa, vaikka olisi jäänyt toiseksi. Muut eivät kehdanneet tehdä sellaista.

Cityvihreät villeniinistöt jne ovat aina saanet besserwisseröinnillään allergisia reaktioita aikaiseksi maaseudulla eläville ja maaseudun elämää tunteville. Eikä ollenkaan syyttä. Otteet ovat kuin siirtomaaherralla – millä ihmeen valtuuksilla?

1Suomalainen kirjoitti:
” Otteet ovat kuin siirtomaaherralla – millä ihmeen valtuuksilla?”

No ei tietenkään millään. Maaseudulla yksinvaltaa on monessa kunnassa pitäneet kepulit ja valtakunnassa vihreiden osuus vallasta on alle 10%.
Jos kaikki on mennyt pieleen, etenkin maaseudulla, niin tuskin se on vihreiden ”ansiota”.

Kai on selvää että levyjähän siinä enneen kaikkea koitettiin myydä keskinkertaisin edellytyksin. Kaikille vähän ”kermaa” latkittavaksi.

Sehän olisi ollut kaupallisena ideana loistava jos biisien teossa olisi ollut todellista kykyä tehdä niitä. Ei hutaisemalla koskaan tule kunnon tulosta. Tosin ”suurten ikäluokkien” (jotka olivat määräävässä asemassa yleensäkin kaikessa) musikkiimakua se hyvinkin vastasi.

Menneinä vuosina eivät lahjakkaat muusikot voineet tehdä musiikkia joka olisi kelvannut muuallekin.
Kansalle kelpasi vain Olavi Virta, Tapsa Rautavaara, Veikko Lavi, A: Aimo ja Dallape`.

Sitten kyseltiin joka vuosi miks ei pärjätä Euroviisuissa? Miksi Ruotsi on aina pärjännyt? Kas kun siellä ei ole ns sodan jälkeisiä suuria ikäluokkia markkinoita pilaamassa.

Pertti Jarla kysyi: ”Ymmärrätte varmaan, että toivoisin selvyyttä Mikko Alatalon näkemyksiin villistä Suomen luonnosta ja sen raiskaamisesta, luontoäidin mahdollisesta kostosta ja toisaalta ekoaatteella määräilevistä luontodiktaattoreista.”

Vaikka laulujen aiheena näennäisesti ovat ns. vihreät arvot, todellisuudessa niissä käsitellään valtaa ja vallankäyttöä, pienen ihmisen suhdetta usein kasvottomaan päätöksentekokoenistoon ja valtaa käyttäviin välistävetäjiin.

Suomalaiset ovat oikeutetusti hyvin herkkänahkaisia suhtessa ylhäältä alaspäin annettuihin määräyksiin ja marssikäskyihin. Ylimielisiä elitistisiä besserwissereitä täällä on aina inhottu ja vihattu.

On kokonaan eri asia että ihmiset tekevät itse omasta aloitteestaan ja omista lähtökohdistaan tekoja oman elinympäristönsä puolesta vs. että ”Luontodiktaattorit määrää kansaa ekoaatteilla”.

Ei vihreässä liikkeessäkään ole pitkään aikaan ollut kysymys mistään muusta kuin raa’asta brutaalista vallanhimosta. Luontoarvot ovat pelkkä keppihevonen jolla ratsastamalla voi päästä mukaviin rahakkaisiin vallankäyttäjän hommiin.

Alatalo ei ole koskaan ollut kovin oivaltava lauluntekijä; omasta mielestäni parhaimmillaan ihan uransa alussa, Juicen ensimmäisellä levyllä. Mutta koko uran ajan ”sanoma” ja ”populismi” ovat olleet sekaisin kuin puurot ja vellit. Nämä kaksi Eduskuntaan eksynyttä manserokkaria – Mikko ja Veltto – ovat oivaltaneet paikkansa täysin väärin. He luulevat olevansa poliitikkoja.
Oikeasti he ovat protestiksi parlamenttiin äänestettyjä pellejä, joiden olisi viisasta pysyä pellen roolissa. Esimerkiksi Veltto on ihan oikeasti munannut itsensä eliniäksi esiintymällä poliitikkona silloin kun sopii, mutta säilyttämällä ”taiteilijan” vapautensa virallisissa tilaisuuksissa.
Ei liene ihme, että molemmat muusikot ovat jatkaneet loppunutta muusikkouraansa oppositiopuolueissa. Keskusta tosin ei ole kai vieläkään oivaltanut olevansa oppositiossa.
Sinänsä todella harmillista, että ennen politiikkaan eksymistään kumpaakin olisi voinut pitää älykkänä. Mutta kun suhteellisuudentaju petti, kumpaakaan ei enää.

Valitan kirjoitusvirhettä viimeisessä kappaleessa. Älykkäitä ovat nämä parlamentaarisesti palkatut muusikot toki yhä edelleen, mutta eivät missään nimessä älykköjä. Älyköltä edellytetään ympäröivän yhteiskunnan tarkkailemista ja jopa sen ennakoimista. Ja jopa hienotunteisuutta.

Näitä luetaan juuri nyt