Blogit

Ruuan matkassa pellolta pöytään ja maailmalta marketteihin.

Joutuuko kauppasi häpeäpaaluun?

Blogit Pureksittua 22.3.2014 10:00
Petri Pöntinen
Kirjoittaja on Suomen Kuvalehden toimittaja.

Kerrankin täydet pisteet viranomaisille.

Pian meidän kaikkien ulottuvilla on tieto, onko omassa lähikaupassa ja -pitseriassa elintarviketurvallisuus kunnossa vai retuperällä.

Siis muhiiko ruokamyrkytysbakteereja vaikkapa palvelutiskissä, siivouskomeron mopissa tai työntekijöiden sosiaalitiloissa?

Elintarviketurvallisuusvirasto Evira on rakentanut kuntien elintarvikevalvonnan tuloksista Oiva-nimistä verkkopalvelua.

Hymiö, tekstiviesteistä tuttu naaman kuva, kertoo oleellisen: leveä hymy merkitsee erinomaista – tai tässä tapauksessa oivallista – tulosta, mutrulleen vääntynyt suu taas huonoa. Tarkastettavia kohteita on useita, ja arvosana määräytyy heikoimman tuloksen perusteella.

Uusinta on mobiilisovellus. Kännykästä voi tarkistaa jo ennen kauppa- tai pitseriareissua, onko hygienia hoidettu viimeisen päälle.

Nettihaku saattaa vielä tuottaa vesiperän, sillä vasta kolmannes paikoista on tarkastettu.

Eviran sivuilla on tuoretta dataa jo syynätyistä yrityksistä. Reilusta 17 000 tarkastetusta täysin puhtaat paperit saa joka kolmannes. Puolelle merkitään todistukseen hyvä; joitain puutteita mutta ei hälyttävää.

Sitten ovat sottapytyt.

Joka kuudennessa ruokakaupassa tai ravintolassa on puutteita, jotka uhkaavat elintarviketurvallisuutta.

Testaan käyttämiäni tamperelaisia kauppoja: Nekalan K-Supermarket ja Koivistonkylän Prisma ovat oivallisia, Muotialan Siwa ja Hallituskadun Lidl hyviä.

Raportin mukaan Lidlin tilojen yleisessä siistiydessä, siivousvälineiden puhtaudessa ja elintarvikkeiden säilytyksessä on ”pieniä epäkohtia”, jotka eivät ”kuitenkaan vaaranna elintarviketurvallisuutta”.

Nopea nettivertailu kertoo, että Tampereella jättimarketit ovat puhtaampia kuin laatikkomyymälät.

Esimerkiksi Kalevan Siwan tilojen siisteydessä ja Satamakadun K-marketin tilojen soveltuvuudessa oli ”epäkohtia, jotka heikentävät elintarviketurvallisuutta”. K-market Kattimatin ”jätehuollon toiminnassa ” ja ”myymälän pakkaamien elintarvikkeiden tarjollapitoajoissa” havaittiin epäkohtia”, jotka ”voivat heikentää elintarviketurvallisuutta”.

Viranomaiset antoivat näille kaupoille – kuten kaikille reputtaneille – määräajan, jonka jälkeen seurasi uusi tarkistus. Kaikki kolme saivat uuden hymiön, nyt hyväksytyn tuloksen.

Ja kukapa ei korjaisi laiminlyöntejä. Julkinen tuomio on häpeäpaalu.

Etenkin nyt, kun tästä vuodesta eteenpäin kaikki tulokset on julkaistava myös yritysten sisäänkäynnin yhteydessä.

Asiakkaana toivoisi, että Oiva-palvelu laajentuisi tuoretuotteiden laatuun. Ei vain siihen, onko kalatiskin lohi tai kuha turvallista syödä. Helsingin, Seinäjoen ja Jyväskylän valvontaiskut paljastivat, että vain reilut puolet tuoreesta kalasta on mikrobiologiselta laadultaan hyvää.

Toistaiseksi on luotettava omiin silmiin: ovatko kalan silmät kirkkaat vai sameat kaupan jäätiskissä.