Venäjän automarkkinat kriisin keskellä: Lada piiputtaa mutta loistoautojen vauhti kiihtyy

Edes Ukrainan kriisi ei saa ulkomaisia autonvalmistajia vetäytymään Venäjältä.

Audi
Teksti
Pekka Anttila

Venäjän autokauppa kamppailee jälleen vaikeuksissa. Myynti hiipui pitkien kasvuvuosien jälkeen ensimmäisen kerran jo 2007-2009 finanssikriisin vuoksi, kun luottovetoinen kasvu kuihtui. Kysyntä toipui vuoteen 2012 mennessä, mutta väsähti uudelleen viime vuonna. Tilanne on nyt Ukrainan tilanteen vuoksi edelleen vaikea, mutta ulkomaisilla valmistajilla ei ole varaa vetäytyä Venäjältä.

Näin on kertonut esimerkiksi Ford. Yhtiö ilmoitti huhtikuun alussa, että sen tytäryhtiö leikkaa 950 työpaikkaa kahdella tehtaallaan Venäjällä. Tästä huolimatta se uskoo, että Venäjästä tulee Euroopan suurin automarkkina-alue.

Ford oli vaikeuksissa jo viime vuonna. Tähän vaikutti ruplan heikkeneminen, autojen hintojen nousu ja kuluttajakysynnän lasku.

Ongelmien keskellä on myös venäläisten oma automerkki Lada, jonka myynti laski viime vuonna. Tilanteen vaikutukset heijastuvat Länsi-Eurooppaan. Ranskalainen Renault omistaa enemmistön Ladoja valmistavasta Venäjän suurimmasta autonvalmistajasta AvtoVAZ -yhtiöstä. Renaultin osakkeen arvo on jo laskenut pörssissä.

Kansainvälisen Euromonitor International -tutkimusyhtiön analyytikon Neil Kingin mukaan tilanne markkinoilla on kuitenkin kaksijakoinen.