Uutisanalyysi: Finnairin päästötavoitteet karkaavat – velkavuoren alla räytyvällä yhtiöllä ei ole varaa uusiin koneisiin

Ympäristötavoitteet ovat Finnairille keskeisiä. Kesällä yhtiön on kerrottava EU:n komissiolle, kuinka sen saama koronatuki edistää päästöjen vähentämistä.

Finnair
Teksti
Jyri Raivio

Koronapandemian aiheuttama valtava talousahdinko pakottaa Finnairin ottamaan pakkia kunnianhimoisista ympäristötavoitteistaan.

Toimitusjohtaja Topi Manner kertoi tiistaina osavuosikatsauksen julkistamisen yhteydessä, että yhtiö on luopunut laivastostrategiastaan. Sen kulmakivi oli vanhojen, runsaasti polttoainetta kuluttavien ja päästöjä aiheuttavien kapearunkokoneiden korvaaminen uusilla, jopa 20 prosenttia edeltäjiään vähemmän kuluttavilla koneilla.

”Pandemia on viivästyttänyt laivastouudistusta. Se on yhä pitkän aikavälin agendalla, mutta se ei ole ajankohtainen lähivuosina. Velkaa pitää sulattaa ennen investointeja”, Manner sanoi.

Finnairin ympäristöstrategia tähtää hiilineutraaliuteen vuoden 2045 loppuun mennessä. Jo selvästi sitä ennen eli vuoden 2025 lopussa edessä on toinen tavoite: nettopäästöjen puolittaminen vuoden 2019 tasosta.

Siihen yhtiön on liki mahdotonta päästä nykyisellä kalustollaan. Pitkien matkojen laajarunkokoneet eivät aiheuta suurta huolta, sillä 24 koneesta 16 on tekniikan ja päästöjen viimeistä huutoa edustavia Airbus A350-koneita.