Ukrainan sota katkaisi Kiinan rahtijunayhteydet Eurooppaan – Kouvola tuskailee 40 miljoonan euron kuivasataman tulevaisuutta

Kouvolaan rakennetaan suurta rautatie- ja maantieterminaalia, jonka kannattavuus on laskettu pitkälti Venäjän kautta kulkevan Kiinan-liikenteen varaan.

Kiina
Teksti
Mika Horelli

Ukrainan sota on lamauttanut myös Kiinan ja Euroopan välisen rautateitse kulkevan rahtiliikenteen. Vielä viime vuonna Kiinasta matkasi kiskoja pitkin Venäjän halki Eurooppaan rahtia yli 68 miljardin euron arvosta.

Summa vastaa vain neljää prosenttia alueiden välisestä kokonaiskaupasta, mutta liikenteen kasvuvauhti on ollut huimaa. Vuoden 2022 kahden ensimmäisen kuukauden aikana rahdin määrä kasvoi 70 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan ja sen seurauksena määrätyt pakotteet kuitenkin muuttivat tilanteen hetkessä. Nyt reiteillä kulkee enää yksittäisiä rahtijunia.

Vaikka sanktiot eivät kohdistu Kiinasta tuotaviin tuotteisiin itsessään, rahoitusmarkkinapakotteet tekevät yhteistyöstä Venäjän rautatieyhtiön kanssa käytännössä mahdotonta.

Suomessa VR kertoi 27. maaliskuuta lopettavansa kaiken tavaraliikenteen Venäjälle. Venäjän rautatieyhtiö vastasi päivää myöhemmin ilmoittamalla Suomeen suuntautuvan tavaraliikenteen katkaisemisesta.