Rahaa valeuutisten levittäjille

Kansainväliset tuotebrändit eivät yleensä edes tiedä, missä niiden mainoksia esitetään.

talous
Teksti
Mika Horelli

Kymmenet maailman tunnetuimmat tuotebrändit tukevat tahtomattaan mainosrahoillaan rokotusvastaisia valeuutissivustoja. Tämä käy ilmi lontoolaisen Bureau of Investigative Journalism -uutistoimiston selvityksestä.

Se tutki 60 rokotusvastaisen ja salaliittoteorioita tukevan sivuston julkaisemia mainoksia. Sivustoilla mainostavat muun muassa tietokonevalmistaja Lenovo, urheiluvarusteyhtiö Nike, verkkokauppajätti Amazon, autovalmistaja Honda, amerikkalainen apteekkiketju Walgreens, muotiketju Ted Baker ja jopa huutokauppatalo Sotheby’s.

Valeuutissivustoilla väitetään valheellisesti muun muassa, että rokotukset muuttavat ihmisen geeniperimää ja lisäävät viruksen tartuntariskiä. Lisäksi toistetaan virheellistä väitettä, että kyse ei olisi kausiflunssaa vakavammasta taudista. Mukana on myös salaliittoteorioita muun muassa siitä, että miljardööri Bill Gatesin rahoituksen tuella kehitetyt rokotteet olisivat myrkyllisiä.