”Totta kai se oli epäonnistunut seikkailu” – Postin maailmanvalloitus tuotti jättitappiot

Samaan aikaan yhtiö antoi potkuja postinjakajille.

Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Pink oli lähdössä kotiin. Amerikkalainen poptähti oli konsertoinut Helsingissä. Lontoolainen järjestäjä otti yhteyttä Itellaan ja pyysi: hakekaa tavarat ja pakatkaa ne. Matkaan lähti Itellan luottokuski, joka nouti Kämpin loistohotellista parikymmentä matkalaukkua, hattulaatikoita, polkupyöriä, lastenruokalaatikoita.

Seuraavaksi asiakkaalta tuli erikoinen pyyntö. Tavarat pitäisi käydä käsikopelolla läpi. Jokin yhtye oli aiemmin tyhjentänyt laukkuihinsa hotellin minibaarista alkoholipulloja. Niitä oli hajonnut matkan aikana, ja vaurioista oli riidelty pitkään. Itellan työntekijä kolusi kaikki supertähden tavarat läpi ja löysi lopulta yhdestä laukusta avatun viskipullon. Pullon perään ei sittemmin kyselty, ja Pinkin viski jäi työntekijän pöydälle muistona toukokuun 2013 erikoisesta työtehtävästä.

Tätäkin Itella Logistiikka tarjosi: erikoispalvelua maailmantähdille. Niissä keikoissa ei ollut varaa mokata.

 

Itella oli mitään tarkoittamaton nimi, jonka Posti otti käyttöön laajentuessaan 2000-luvun alkuvuosina maailmalle. Horisontissa näkyi kirjepostin määrän romahtaminen sähköistymisen myötä. Rahaa oli, ja pääjohtaja Jukka Alho vei yhtiönsä muun muassa valtaamaan rahti- ja huolintamarkkinoita Skandinaviassa, Baltiassa ja Venäjällä.