Salattu konsulttiselvitys: Ministeriö halusi keskittyä auton paikannusta vaativaan kilometrimaksuun

Ministeriön alun perin salaamassa väyläyhtiön konsulttiselvityksessä ei ollutkaan liikesalaisuuksia.

Anne Berner
Teksti
Salla Vuorikoski
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Liikenne- ja viestintäministeriön tilaamasta konsulttiselvityksestä käy ilmi, että vielä väyläyhtiön valmistelun loppusuoralla keskityttiin autojen paikannukseen perustuvaan maksumalliin. Siinä autoilija olisi maksanut tienkäytöstä ajettujen kilometrien mukaan.

Aikaan perustuvassa mallissa asiakas taas olisi ostanut käyttöoikeuden valtion teihin esimerkiksi vuodeksi. Paikannusta ei olisi tarvittu.

Paikannus on ollut poliittisesti hankala kysymys, ja esimerkiksi perussuomalaiset irtisanoutui siitä jo viime keväänä.

”Perussuomalaiset eivät hyväksy autoilijoiden kyyläämistä ja kyttäämistä. Kaukovarjostimet eivät kuulu demokraattiseen yhteiskuntaan”, puheenjohtaja Timo Soini kirjoitti blogissaan jo huhtikuussa 2016.

Seuraavana päivänä liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) vakuutti tiedotustilaisuudessaan, ettei järjestelmään ole tulossa minkäänlaista seurantaa tai paikannusta.