Sähköautojen latauslaki sai lausuntokierroksella täystyrmäyksen, riitaa myös Rinteen hallituksen sisällä – ”Täysin ylimitoitettu”

Ministeri Krista Mikkonen (vihr) haluaa asuinrakennuksiin sähköautojen latauspisteitä enemmän kuin EU-direktiivin vähimmäistaso vaatisi.

EU-direktiivit
Teksti
Mikko Niemelä
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Ympäristöministeriö on saanut nipun erittäin kriittisiä lausuntoja Antti Rinteen (sd) hallituksen lakiesityksestä, joka liittyy sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen. Lain valmistelusta vastaa ympäristöministeri Krista Mikkonen (vihr).

Suomen Kuvalehti kävi läpi muun muassa Ikean, Lidlin, Kemianteollisuus ry:n, LähiTapiolan, HOK-Elannon, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan, Elinkeinoelämän keskusliiton, Päivittäistavarakauppa ry:n sekä useiden kuntien tekemiä lausuntoja latauslaista, joita on lähetetty Lausuntopalvelu.fi -sivustolle.

Sähköautojen latauspisteiden lisärakentamisen taustalla on Euroopan unionin energiatehokkuusdirektiivi (EPBD 2018), joka on kytketty hallituksen kunnianhimoisiin ilmastotavoitteisiin. Hallituksen tavoitteena on vähentää liikenteen päästöjä: sähköautojen latausinfran lisääminen on yksi keinoista.

Ympäristöministeriön lakiesitys lähtee siitä, että kaikkiin uusiin tai laajasti korjattaviin asuinrakennuksiin, joissa on yli neljä pysäköintipaikkaa, täytyisi rakentaa sähköautojen latausvalmius. Direktiivissä vähimmäistaso on kymmenen paikkaa.

Rakennuksen omistajan pitäisi myös järjestää asukkaalle mahdollisuus latauspisteeseen, mikäli asukas hankkii käyttöönsä sähköauton.