Rinteen hallitus päätti raideyhtiöistä, mutta niistä on turha odottaa nopeaa apua työllisyyteen

Uutisanalyysi: Vastuu ratojen rakentamisesta jää tuleville hallituksille.

Antti Rinne
Teksti
Mikko Niemelä

Moni luki tyytyväisenä pääministeri Antti Rinteen (sd) hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan tuoretta linjausta, jossa kerrottiin liikenne- ja viestintäministeriön käynnistävän neuvottelut Turun tunnin juna ja Suomirata -hankeyhtiöiden perustamiseksi.

Esimerkiksi kokoomuksen puheenjohtaja, entinen valtiovarainministeri Petteri Orpo tviittasi järjen voittaneen, kun hallitus ilmoitti halukkuudesta perustaa hankeyhtiöitä.

Suomirata mahdollistaisi noin tunnin junayhteyden Tampereen ja Helsingin välille ja muun muassa suoran kaukojunayhteyden Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Suomen talous kaipaa suuria infrahankkeita, sillä ennusteiden mukaan esimerkiksi rakentaminen on alkanut hiipua muutaman vauraamman vuoden jälkeen.

Nyt tehdyt linjaukset hankeyhtiöistä eivät tuo nopeaa helpotusta Suomen talous- ja työllisyystilanteeseen. Ensivaiheessa työtä tekevät pääasiassa virkamiehet, konsultit ja muut asiantuntijat. Maansiirto- ja ratatöihin päästään todennäköisesti 2020-luvun lopussa, jos rakentamispäätökset toteutuvat.