
Purjeet rahtilaivoihin, aurinkovoimaa, hitaampi vauhti – kasvavan meriliikenteen kasvihuonepäästöjen leikkaajaa etsitään
Ilman päästövähennystoimia laivaliikenteen päästöjen on arvioitu kasvavan yli puolella.
Meriliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentäminen on monimutkainen kysymys, johon ei ole toistaiseksi löytynyt toimivaa ratkaisua.
Laiva- ja lentoliikenne eivät kuulu päästöjä rajoittavan, vuonna 2015 hyväksytyn Pariisin ilmastosopimuksen piiriin. Sen sijaan meriliikenteen kasvihuonepäästöjen karsiminen on langennut Maailman merenkulkujärjestö IMO:n kontolle.
YK:n alainen järjestö on päättänyt, että meriliikenteen päästöjä on leikattava. Tavoitteena on vähentää päästökuormaa puoleen vuoteen 2050 mennessä vuoden 2008 tasosta.
Tavoite ei ole helppo. Selkeää ja helppoa ratkaisua ongelmaan ei ole.
Älä suotta jätä juttua kesken
Tilaa Suomen Kuvalehti
Katso kaikki tilausvaihtoehdotOletko jo tilaaja?