
Nordea kompuroi verkkopankkinsa tunnistautumisessa – syksyllä kaikkien pankkien pitäisi pystyä parempaan
Paperiset tunnuslukulistat ovat jäämässä historiaan, mutta kukaan ei vielä tiedä, miten ne pitäisi korvata.
Kädessä voi olla uusi puhelin, mutta verkkopankkiin ei niin vain pääsekään. Ongelmana on tunnistautuminen. Asiakas ei voi tällä hetkellä ottaa Nordean verkkopankissa itsekseen käyttöön sovellusta, jota tarvitaan uudessa laitteessa tunnistautumiseen. Palvelu on ollut poissa käytöstä huhtikuun lopusta lähtien. Tilanne yritetään korjata Nordean tiedottaja Marko Mettenrannan mukaan toukokuun aikana.
Nordea on muita pankkeja rivakammin kannustanut asiakkaitaan vaihtamaan paperiset tunnuslukulistat kännykällä käytettävään tunnuslukusovellukseen. Syksyllä paperilistat ovat kaikille ongelma.
Euroopan unionin direktiivin mukaan pelkät paperiset tunnuslukulistat eivät ole riittävän turvallisia, vaan pankkien pitäisi käyttää kaksivaiheista tunnistautumista. Paperinen lista on liian helppo kopioitava. Muutos astuu voimaan 14. syyskuuta.
EU:n pankkivalvontaviraston ohjeistuksesta uutisoitiin huhtikuun alussa. Suomalaisilla pankeilla ei tällöin ollut vielä tietoa, miten direktiiviä käytännössä tulkitaan, ja Finanssivalvonta vasta harkitsi ohjeistuksen laatimista. Osa pankeista oli tekemässä uudistuksia, osa odotteli ohjeita.
Kesäloman jälkeen kaiken pankkiaisoinnin Suomessa pitäisi periaattessa sujua ilman paperisia listoja.