Nokian Kallasvuo: Markkinat eivät enää putoa hallitsemattomasti

Nokia
Teksti
SK:n toimitus

Nokian toimitusjohtaja Olli-Pekka Kallasvuo vakuuttaa, että sumu matkaviestinmarkkinoilla on hälvenemässä. Hänen mukaansa ”markkinat eivät enää putoa hallitsemattomasti”, mutta ”on liian aikaista päätellä, että kysyntä loppukäyttäjien keskuudessa on saavuttanut pohjan”.

Nokian osavuosikatsausta julkistaessaan Kallasvuo ei tarkkaan ottaen luvannut alamäen päättymistä, mutta sijoittajat hurmaantuivat hänen puheistaan. Nokian osakekurssi ampaisi yli 10 prosentin nousuun.

Sijoittajien reaktiota selitti myös se, että yhtiön tammi-maaliskuun karmeasta tuloksesta löytyi tikulla kaivamalla jotakin hyvääkin.

Matkapuhelinmyynti ja kännykkäyksikön kannattavuus eivät romahtaneet aivan niin paljoa kuin monet pelkäsivät. Nokia ei myöskään alentanut tulevaisuuden näkymiä koskevia arvioitaan. Varastojen sulaminen jälleenmyyntiketjussa on myös myönteinen uutinen.

Jättiyhtiön tulos rahoituserien jälkeen painui tammi-maaliskuussa 12 miljoonaa euroa tappiolle. Edellisen kerran Nokia oli tappiolla vuonna 1993 edellisen laman syövereissä.

Vuosi sitten Nokia teki voittoa 1,6 miljardia, joten syöksy on ollut jyrkkä. Liikevaihto supistui 9,3 miljardiin euroon vuoden takaisesta 12,7 miljardista.

Moni yritysjohtaja osaisi jo odottaa kengän kuvaa takapuoleensa moisen sukelluksen jälkeen. Kallasvuolla on kuitenkin hyvä selitys, syvä maailmanlaajuinen taantuma, joka on viemässä yhtiön kuin yhtiön tappiolle.

”Olen tyytyväinen suhteelliseen suoritukseemme”, Kallasvuo pyöritteli.

Kosketusta ja älyä

Nokia ei usko maailmantalouden nopeaan toipumiseen. Kallasvuo korosti, että yhtiö reagoi sen mukaisesti. Jo julkistettuja toimenpiteitä ovat muun muassa henkilöstöleikkaukset ja alihankkijoiden käytön vähentäminen.

Myönteistä uskoa Kallasvuo valoi korostamalla kosketusnäytöllisten puhelimien ja älypuhelimien tulevaa menestystä. Kosketusnäytöllinen 5800-puhelin on jo hitti, ja samaa hän lupaa jo tänä vuonna älypuhelimissa, vaikka kalliimmissa malleissa tammi-maaliskuu oli pettymys.

Auvoista tulevaisuutta hän maalaili Nokian internetpalveluille, vaikka palveluiden osuus liikevaihdosta polki paikallaan noin 150 miljoonassa eurossa.

Internet on Kallasvuon strategian kulmakivi. Syksyllä 2007 Nokia haaveili Amsterdamin pääomamarkkinapäivillä jopa miljardituotoista.

Strategian keskeinen osa, usealla miljardilla dollarilla hankittu paikannusyksikkö Navteq oli Nokian suurimpia murheenkryynejä tammi-maaliskuussa. Yksikkö teki 120 miljoonan euron liiketappion 132 miljoonan euron liikevaihdolla. Vain verkkoyhtiö Nokia Siemensin 361 miljoonan euron liiketappio oli rumempi.

Ellei Kallasvuo saa kohtuullisen ajan kuluessa internetstrategiaansa toimimaan, hänellä on todella syytä pelätä kengänkuvaa takapuolessaan.

Varastot rokottivat

Nokian matkaviestinten myynti kutistui loka-joulukuusta melkein viidenneksen ja jäi 93,2 miljoonaan laitteeseen. Arvioitu markkinaosuus pysyi 37 prosentissa. Keskihinta putosi 65 euroon viime vuoden lopun 71 eurosta, mikä rokotti tulosta.

Matkaviestinyksikkö piti kuitenkin edelleen yhtiötä pinnalla 547 miljoonan euron liikevoitollaan, vaikka rasitteena olivat jälleenmyyjien varastot ja rahoitusongelmat.

Jälleenmyyjät ostivat viime syksynä varastot täyteen, mutta joulumyynti romahti. Kallasvuo arvioi, että varastot on nyt tyhjennetty useimmilla markkinoilla, minkä pitäisi auttaa Nokiaa jatkossa.

Teksti Antti Autio / STT

Lue myös Teppo Tiilikaisen analyysi Nokian tuloksesta Nurkanvaltaaja-blogissa.