Lentohäpeä ei piinaa Finnairin asiakkaita, myöskään päästöjen kompensointi ei kiinnosta juuri ketään – ainakaan toistaiseksi

Finnairin alkuvuoden tulos painui pakkaselle. Ongelmia yhtiölle aiheuttavat muun muassa ylikapasiteetti ja polttoaineen hinta.

Finnair
Teksti
Jyri Raivio

Länsinaapurissa nopeasti yleistynyt lentohäpeä eli hiilijalanjälkeään häpeilevien matkustajien luopuminen lentomatkoista on Suomessa tai ainakin maan suurimmassa lentoyhtiössä Finnairissa toistaiseksi tuntematon ilmiö.

Ruotsissa lentohäpeä on kääntänyt etenkin kotimaan lentomatkustuksen selvään laskuun.

”Emme me tunnista lentohäpeää täällä Suomessa”, sanoi Finnairin uusi toimitusjohtaja Topi Manner esitellessään yhtiönsä kolmen ensimmäisen kuukauden tulosta keskiviikkona 24. huhtikuuta.

Häpeää tai ei, Finnairin kotimaan lentomatkustuksen matkustajakilometreissä mitattu kokonaismäärä pienentyi alkuvuodesta, tosin vain kaksi prosenttia. Matkustajamäärä kasvoi prosentin verran.

Ruotsissa vastaavat luvut ovat selvästi miinuksella.