Kriisilentoyhtiö SAS on lähempänä konkurssia kuin ehkä koskaan aiemmin

Pelastuminen edellyttää suuria säästöjä, velkojen uudelleenjärjestelyä ja uutta osakepääomaa. Mikään niistä ei toteudu helpolla.

matkustaminen
Teksti
JYRI RAIVIO

Pohjoismainen SAS-lentoyhtiö on kuilun partaalla. Ruotsin, Tanskan ja Norjan yhteistuumin rakentama laatulentoyhtiö on ollut pahoissa vaikeuksissa jo pitkään.

SAS ei ole kyennyt vastaamaan markkinoiden muutokseen. Korkeiden kustannusten piinaama yhtiö on yrittänyt huonolla menestyksellä kilpailla halpalentoyhtiöiden kanssa, ja tuloksena on jo ennen koronaa ollut krooninen tappiollisuus.

Sitten iski korona, joka lopetti kansainvälisen lentomatkustuksen ja nykäisi näin maton koko toimialan alta. Valtiot kiiruhtivat hätiin ja lähes kaikki ikoniset kansalliset lentoyhtiöt pidettiin pystyssä valtiontukien avulla. Tähän ryhmään kuuluivat myös Pohjolan ykkösyhtiöt SAS ja Finnair.

Nyt ala on hitaasti elpymässä. Sen paras ja miltei ainoa toivo on kysyntä. Ihmisillä on kova hinku matkustaa, ja koneet täyttyvät hyvää vauhtia sitä mukaa kun matkustusrajoitukset poistuvat. Muutamaa harvaa poikkeusta lukuun ottamatta lentoyhtiöt tuottavat silti yhä raskaita tappioita.