Taas uusi amerikkalaisketju Suomeen - jonotammeko kohta donitsejakin?

Dunkin' Donuts -ketju on huomannut Burger Kingin jonot, uskoo professori.

McDonalds
Teksti
Veera Jussila

Starbucks, Burger King, Hard Rock Cafe, Ben & Jerry’s…

Muutaman vuoden sisällä Suomeen on rantautunut useita yhdysvaltalaisia pikaruokaketjuja. Uusimpana ilmoittautui donitsiketju Dunkin’ Donuts. Se etsii nyt Suomesta franchising-yrittäjiä, jotka voisivat perustaa kymmeniä donitsikahviloita lähivuosina. Asiasta kertoi tiistain Kauppalehti.

Kuten aina vastaavissa uutisissa, Suomi on donitsibrändille ”erinomainen mahdollisuus”. Mutta miksi Suomi tuntuu olevan mahdollisuus niin monille ketjuille juuri 2010-luvulla? Ovatko donitsiketjun johtajat nähneet, kuinka suomalaiset jonottavat pakkasella Mannerheimintien Burger Kingiin?

”Päätökset perustuvat tietysti systemaattiseen ajatteluun, mutta Euroopasta tai Pohjois-Euroopasta vastaavia johtajia varmaan rohkaisee, jos he näkevät tällaisia esimerkkejä”, sanoo markkinoinnin professori Jaakko Aspara Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Aspara puhuu ketjujen ketjureaktioista. Pikaruokayritykset tarkkailevat herkeämättä toistensa toimintaa.