
Taas uusi amerikkalaisketju Suomeen - jonotammeko kohta donitsejakin?
Dunkin' Donuts -ketju on huomannut Burger Kingin jonot, uskoo professori.
Starbucks, Burger King, Hard Rock Cafe, Ben & Jerry’s…
Muutaman vuoden sisällä Suomeen on rantautunut useita yhdysvaltalaisia pikaruokaketjuja. Uusimpana ilmoittautui donitsiketju Dunkin’ Donuts. Se etsii nyt Suomesta franchising-yrittäjiä, jotka voisivat perustaa kymmeniä donitsikahviloita lähivuosina. Asiasta kertoi tiistain Kauppalehti.
Kuten aina vastaavissa uutisissa, Suomi on donitsibrändille ”erinomainen mahdollisuus”. Mutta miksi Suomi tuntuu olevan mahdollisuus niin monille ketjuille juuri 2010-luvulla? Ovatko donitsiketjun johtajat nähneet, kuinka suomalaiset jonottavat pakkasella Mannerheimintien Burger Kingiin?
”Päätökset perustuvat tietysti systemaattiseen ajatteluun, mutta Euroopasta tai Pohjois-Euroopasta vastaavia johtajia varmaan rohkaisee, jos he näkevät tällaisia esimerkkejä”, sanoo markkinoinnin professori Jaakko Aspara Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta.
Aspara puhuu ketjujen ketjureaktioista. Pikaruokayritykset tarkkailevat herkeämättä toistensa toimintaa.
Älä suotta jätä juttua kesken
Tilaa Suomen Kuvalehti
Katso kaikki tilausvaihtoehdotOletko jo tilaaja?