Jättikoneesta tuli jättipettymys, ja se tuntuu myös Jämsässä – Airbus A380:n tuotanto voi jopa loppua

Spoilerituotannossa Jämsän Hallissa on työskennellyt 25 henkeä. Nyt määrä putoaa puolella.

Airbus
Teksti
Jyri Raivio

Euroopan suurin ilmailuteollisuusyhtymä EADS ja Patria-konserniin kuulunut Finavitec solmivat kohta 16 vuotta sitten sopimuksen, jonka uskottiin ja toivottiin pitävän Patrian nopeasti kasvavan ja maailmanlaajuisen matkustajalentokoneita valmistavan teollisuuden siivellä: Patria tuli riskiä kantavaksi partneriksi Airbusin jättihankkeeseen, maailman suurimman matkustajakoneen A380:n kehittämiseen ja sarjatuotantoon.

EADS:n tavoitteena oli tuolloin rakentaa sopimuksen voimassaoloaikana eli 25 vuodessa vähintään 700–800 konetta. Patria-sopimuksen arvoksi kerrottiin 2,5 miljardia markkaa eli vuodessa noin 100 miljoonaa markkaa eli 17 miljoonaa euroa.

Patrian osuus suurhankkeesta oli siiven ohjainpintoihin kuuluvien lentojarrulevyjen – jen eli spoilereiden – kehittäminen ja valmistus. Kehittämistyöhön tuli avuksi Suomen valtio.

Alun perin se lupaili runsain mitoin suoranaisia avustuksia, mutta ne kielsi Bryssel.

Niinpä 2001 sovittiin 112 miljoonan markan eli 18 miljoonan euron ja 17 vuoden tuotekehitysluotosta, joka kattoi kolmasosan spoilereiden kehittämisen ja tuotantoon ottamisen kustannuksista. Loput Patria maksoi omasta pussistaan.