Fossiilimainonta syynissä

Ilmastoa kuormittavien yritysten mainonta pitäisi kieltää kuten tupakankin, vaativat aktivistit. Mainospaikkojen tarjoajat odottavat yhteisiä linjauksia.

talous
Teksti
Sanni Koivuniemi

Ilmastonmuutoksesta huolestuneet aktivistit ja poliitikot tahtovat rajoittaa ilmastoa runsaasti kuormittavien yritysten mainontaa Suomessa ja Euroopassa.

Maanantaina 4. lokakuuta käynnistyi nimienkeruu ympäristöjärjestö Greenpeacen kansalaisaloitteeseen Euroopan unionille. Aloite vaatii täyttä mainostus- ja sponsorointikieltoa fossiilisille polttoaineille, niillä toimivien ajoneuvojen käyttöä edistäville yrityksille ja fossiilisten polttoaineiden louhijoille, jalostajille, myyjille, jakelijoille ja tuottajille.

Syyskuun lopussa kansanedustaja Mai Kivelä (vas) jätti eduskunnassa aloitteen, jossa toivoo hallituksen selvittävän, miten ilmastolle haitallisten asioi­den mainostamista voitaisiin Suomessa rajoittaa lainsäädännöllä. Aloitteessa Kivelä mainitsee esimerkkeinä fossiiliset polttoaineet ja lihan.

Kivelä teki aiemmin aiheesta aloitteen myös Helsingin kaupunginvaltuustossa. Kesällä valtuusto päätti, että kaupungin ulkomainospaikkojen myynnissä huomioidaan jatkossa mainonnan ilmastohaitallisuus. Kaupunki selvittää, miten päätös käytännössä toteutetaan.