Hannu-housut, Kylli-takki ja Kuopio-ilmapatja - Suomi käy kaupaksi Saksassa

Saksa
Teksti
Liisa Niveri

Suomen lippu ja pieni karhunpää sinisessä järvimaisemassa vilkkuvat potkuhousujen saumasta. Ollaan lastenvaatekauppa Finkidissä Hampurissa.

Henkarissa roikkuu tonttulakkimaisia takkeja, kurahousuja, mekkoja ja paitoja. Vaatteiden tuotemerkeissä vilisee suomalaisia sanoja: kirsikka, puolukka, tivoli, hurja, kivitasku, kataja, keksi, herkku ja hattara.

Onko tämä suomalainen vaatemerkki? Ei suinkaan.

Kyseessä on berliiniläinen tekstiilifirma Finkid. Sen perusti suomalaissaksalainen Annika Rendel vuonna 2002.

”Skandinaaveja pidetään ihmisinä, jotka tietävät, miten pukeutua kylmällä säällä”, sanoo Finkidin myyjä Dennis Steenbock.

”Asiakkaat luulevat, että Finkid on suomalainen tuote. Vaatteet ovat sellaisia, millaisiksi suomalaisia tuotteita kuvitellaan – kauniita ja kestäviä. Varsinkin sadetakit ja housut ovat koko vuoden hittituotteita”, jatkaa myyjä Mandy Nowak.

”Suomalaisiin nimiin suhtaudutaan hyvin positiivisesti”, sanoo yrityksen assistant manager Aleksi Rendel.

”Monet asiakkaat haluavat tietää mitä sanojen takana piilee. Siksi olemme toimittaneet äskettäin pienen aakkoskirjasen, joka selittää jä kääntää käsitteet saksaksi.”

Onko Suomella erityinen markkina-arvo? Suomi yhdistetään luontoon, puhtauteen ja tilavuuteen. Monille suomalainen design on käsite sinänsä.

Suomella on erityisesti Saksassa hyvä maine, Rendel sanoo.

Eikä Finkid ole suinkaan ainoa saksalainen tekstiiliyritys, joka on keksinyt suomalaisia nimiä tuotteilleen.

KAIKKIALLA myy Hannu-housuja

Myös vähittäiskauppa Euro-Family on löytänyt vaatebrändilleen ja muille valmisteilleen suomalaiset nimet. Merkki on nimeltään KAIKKIALLA.

Se on toiminut vuodesta 2009 Saksan markkinoilla, nykyisin myös Sveitsissä, Itävallassa ja Italiassa. Vaatteet ovat hyvin suosittuja tällä hetkellä Saksassa.

Yrityksen logo on viikinkikypärä. Lähes kaikissa tuotelapuissa lukee isolla: This product is made in Europe.

Yksi Euroopan suurimmista ulkoilualan yrityksistä Globetrotter myy paitsi Finkidin myös KAIKKIALLA-tuotteita.

Kaupan henkarit ovat levällään Hannu-housuja, Kylli- ja Saana-takkeja. On Kuopio-ilmapatjaa, Saimaa- ja Puula-hyttysverkkoa, Etana-telttaa, Saima-kenkää ja Koli-makuupussia.

”Annoimme markkinointitoimistolle vuosia sitten tehtävän kehittää meille ulkoilubrändin. Monien brainstormien jälkeen meille esitettiin nimi KAIKKIALLA. Tämä oli nerokas idea. Asiakkaamme voivat liikkua tuotteidemme kanssa kaikkialla”, kertoo tuotejohtaja Martina Burger Euro-Familystä.

”Ulkoiluvaatealalla skandinaaviset merkkituotteet kuten Fjällräven, Haglöfs ja NorrØna ovat innovatiivisia ja innostavia, joten brändi KAIKKIALLA sopii meille mainiosti – se on tuulahdus Skandinaviaa. Jopa monet suomalaiset asiakkaat luulevat merkkiä suomalaiseksi. Tällä hetkellä käytämme suomalaisia etunimiä kuten Liisa, Siiri ja Leo tuotteillemme.”

Kuluttajat tekevät ostospäätöksensä paitsi hinnan ja laadun myös mielikuviensa perusteella. Suomen imago toimii kuin sinetti. Siihen yhdistyy mielikuvissa luonto, laatu ja poliittinen tahrattomuus

”Suomi on uusi lippulaiva”

Monet firmat käyttävät puhdasta Suomi imagoa hyväkseen, kertoo mainosekspertti Antje Hedde Hampurista.

”Siinä missä Ruotsi ja Norja ovat muuttuneet mielikuvissa jo vähän kuin vanhoiksi tutuiksi, on nyt Suomi uusi lippulaiva.”

”Maassa on paljon luovia vaikutteita: design, huonekalut, käsityöt ja muoti. Ne ovat hyvin luonnollisia ja autenttisia. Suomi edustaa innovaatiota (Nokia) sekä parasta PISA-maata (hyvää vanhemuus tunnetta). Maine on kaiken kaikkiaan erittäin positiivinen.”

Vaateteollisuudessa valmistusmaata ei tarvitse mainita. Suomen lipun ja viikinikypärän takaa paljastuvat vaatetehtaat Moldovassa, Turkissa, Kiinassa, Thaimaassa, Portugalissa, Saksassa, Liettuassa ja Bangladeshissa.

Nämä maat ovat melko kaukana Suomesta.


Arktinen Banaani