Google ja Facebook rohmuavat medioilta tuloja – ”Enää suomen kielikään ei suojele mainontaa”

Suomessa voimakaksikko nappaa jo lähes puolet digin mainoskakusta.

Facebook
Teksti
Kimmo Lundén

Alkuvuoden luvut ja arviot Yhdysvaltain digimainonnasta hätkähdyttävät.

Voimakkaasti kasvava digimainonta verkkosivustoilla ja hakumainonnassa siirtyy yhä kiihtyvämmin johtavalle hakukoneyhtiölle Googlelle ja sosiaalisen median yhteisöpalvelulle Facebookille.

The New York Timesin siteeraama investointipankki Morgan Stanleyn analyytikko Brian Nowak arvioi Googlen ja FB:n napanneen tammi–maaliskuun aikana 85 prosentin osuuden USA:n digimainonnasta.

Amerikkalainen Pivotal Research puolestaan arvioi Googlen ja Facebookin osuuden USA:n lähes 60 miljardin dollarin digitaalisen mainonnan markkinoista viime vuonna olleen 64 prosenttia.

Suomessa kaksikon Google ja Facebook keräämä runsaan 34 miljoonan euron potti kattoi 46 prosenttia alkuvuoden digitaaliseen mainontaan yhteensä käytetystä 73,8 miljoonasta eurosta.