Finnair alkaa taas ostaa omia osakkeitaan - johtajien palkitsemista varten

Finnair
Teksti
Jyri Raivio
Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen lentoyhtiön osavuosikatsauksessa Vantaalla 26. lokakuuta. Kuva Markku Ulander / Lehtikuva.


Finnairin hallitus on päättänyt aloittaa yhtiön omien osakkeiden ostot. Viimekeväisen yhtiökokouksen päätöksen perusteella ostetaan korkeintaan 600 000 omaa osaketta. Tiistain kaupankäynnin päättyessä osakkeen hinta oli 2,34 euroa, joten ostoihin kuluu noin 1,4 miljoonaa euroa.

Se ei ole järin iso raha yhtiölle, jonka tuloskehitys kääntyi jo alkukesästä alalla lähes ihmeenä pidettyyn nousuun. Se on kuitenkin raha, joka varmasti katkeroittaa jatkuvassa säästörumbassa sätkivien finnairilaisten mieliä entisestään. Osakkeet ostetaan nimittäin yhtiön johdon kannustinjärjestelmän tarpeisiin.

Yhtiön hallitus päätti vajaat kaksi vuotta sitten pitkän ajan kannustinpalkkiosta vuosille 2010 – 2012. Siihen kuuluu osakkeina ja rahana maksettava osakepalkkio sekä järjestelmä, jossa yhtiö maksaa johtajiensa Finnair-osakkeiden ostot. Järjestelmän piirissä on noin 70 avainhenkilöä.

Heille on luvassa mukavasti nannaa, sillä pitkään tappiota tehnyt yhtiö teki kolmannella vuosineljänneksellä historiansa parhaan tuloksen. Myös koko vuosi tuottanee voittoa, mikä on alalla hyvin harvinaista herkkua.

Yhtiöllä on kuitenkin vanhastaan vain noin 400 000 omaa osaketta, mikä ei riitä tulosparannuksesta koituvien kannustimien suorittamiseen. Järjestelmä tosin rajoittaa tätä kautta maksettavien kannustimien kokonaismäärän korkeintaan johtajan peruspalkan suuruiseksi.

Samaan aikaan toisaalla toteutetaan raakoja säästötoimia ja mietitään uusia. Yhtiön aiemmasta 140 miljoonan euron säästöohjelmasta on toteuttamatta noin puolet ja ennätystuloksen julkistamisen yhteydessä kerrottiin uusista, 60 miljoonan euron säästöistä. Niitä etsitään parhaillaan yhteistyössä henkilöstön kanssa.

Yhtiön positiivinen kehitys on jatkunut loppusyksystä entiseen malliin. Kysyntä on vahvaa ja koneiden täyttöaste petraantuu kovaa vauhtia.

Toimitusjohtaja Mika Vehviläinen selittää kysynnän kasvua kolmella tekijällä. Tarjoushenkiset markkinointi- ja myyntikampanjat ovat painaneet lippujen keskihinnan alemmas kuin koskaan, mutta täyttäneet samalla koneet. Vapaa-ajan matkustus vetää hyvin kuluttajien kavahtaessa suuria hankintoja ja käyttäessä rahansa vaikkapa matkustamiseen. Ja kilpailutilanne on helpottunut kun esimerkiksi SAS:n suomalainen tytäryhtiö Blue1 on vetäytynyt puhtaaksi syöttöliikenneyhtiöksi ja airBaltic on supistanut toimintaansa Suomessa.

Lisää kilpailua on toisaalta myös tulossa. Finnairin tiukimpien kilpailijoiden joukkoon noussut halpalentoyhtiö Norwegian ilmoitti keskiviikkona avaavansa ensi kesänä Helsingistä seitsemän uutta suoraa reittiä Eurooppaan.