"Aurinko on paras myyntimies"

Kesän säät vaikuttavat pörssin elintarvikeyhtiöiden menestykseen.

Aurinko
Teksti
Karo Hämäläinen

Alkukesä on tärkein. Mitä aiemmin grillikausi alkaa ja juomatölkit sihahtavat auki, sitä enemmän pörssin elintarvikeyhtiöt kahmivat rahaa. Erityisesti lihanjalostajien HKScanin ja Atrian sekä panimoyhtiö Olvin tärkeimpään sesonkiin säillä on paljon merkitystä.

”Vanha sanonta ’Aurinko on paras myyntimiehemme’ ei ole tuulesta temmattu”, Olvin markkinointijohtaja Olli Heikkilä tiivistää.

”Helteiden myyntiä nostava vaikutus korostuu kivennäisvesissä ja siidereissä mutta ulottuu toki kaikkiin tuoteryhmiin. Vähiten olueen, mutta vaikutusta oluisiinkin on. Kivennäisvesissä muutama vuosi sitten heinäkuun helteillä myytiin jopa 60 prosenttia enemmän kuin sateisena heinäkuuna. Alkoholittomissa tuotteissa helteet vaikuttavat erityisen paljon annospakkauksiin”, Heikkilä erittelee.

Annospakkaukset tarkoittavat kolmanneslitran tai puolen litran pulloja ja tölkkejä.

”Paras hellekausi panimolle on huhti–toukokuun vaihde. Vaikutus laimenee, mitä pidemmälle kesä kuluu. Elokuussa vaikutus on enää vähäinen.”