Analyysi: Ensin hyviä ja sitten huonoja uutisia kansallisesta lentoyhtiöstä – Finnair on pinnalla, mutta kiviriippa kaulassa

Pandemian hyytävä ote hellittää, mutta edessä ovat nousevat korot, kallis polttoaine ja tiukat ympäristösäädökset.

Finnair
Teksti
Jyri Raivio

Ensin hyviä uutisia kansallisesta lentoyhtiöstä:

Pandemian hyytävä ote lentoalasta ja sen suomalaisesta lippulaivasta Finnairista näyttää torstaina 17. helmikuuta julkistettujen vuoden 2021 lukujen valossa hiljalleen kirpoavan. Yhtiön vertailukelpoinen liiketulos oli viime vuonna ”vain” 469 miljoonaa euroa tappiolla. Vuonna 2020 sama tunnusluku oli 595 miljoonaa miinuksella. Kahden koronavuoden aikana tappiota on tullut noin miljardi.

Liikevaihto oli koko viime vuodelta suunnilleen edellisvuoden tasolla (rapiat 800 miljoonaa euroa), mutta viimeisellä vuosineljänneksellä 2021 jo lähes nelinkertainen vuotta aikaisempaan lukuun verrattuna.

Pitkien miinusten keskeltä löytyi ensimmäisen kerran pandemia-aikana myös plus-merkkinen luku. Liiketoiminnan nettorahavirta eli niin sanottu operatiivinen kassavirta oli viime vuonna 125 miljoonaa euroa plussalla.

Rahtiliikenne kehittyi ja kannattikin hyvin. Pandemian aiheuttamissa poikkeusoloissa rahtihinnat olivat 2,5-kertaisia verrattuna pandemiaa edeltäneeseen aikaan.