Blogit

Suomen Kuvalehden taloustoimittajat kommentoivat rahan liikkeitä.

Pelko pois, kuluttaja!

Blogit Nurkanvaltaaja 8.1.2009 12:20
Kustaa Hulkko
Kirjoittaja on vapaa toimittaja.

Eilen oli kampanjan ”Älä ruoki lamaa” lähtölaukaus. Onko mitään järkeä torjua taantumaa mainoksin ja tietoiskuin?

Soittivat ja kysyivät, voisinko olla mukana kampanjassa ”Älä ruoki lamaa” ja tehdä siihen pikku kirjoituksen. Kampanjan idea on torjua taantumaa siinä määrin kuin se on torjuttavissa.

Kertoivat, että muun muassa MTV3:ssa näkyvään kampanjaan osallistuu joukko yrityksiä ja talouselämän vaikuttajia sekä muutamia eturivin näyttelijöitä. Käytännössä sitä organisoi mainostoimisto Bob ja sen nokkamiehenä toimii Jukka Kurttila. Kaikki ovat mukana talkoohengessä.

Mietin kaksi sekuntia: onko tämä hyvä hanke, voiko journalisti osallistua näihin talkoisiin hyvällä omallatunnolla?

Onko taantuma
luonnonvoima?

Ensimmäinen sekunnin ajan kelasin sitä, että koko kurjuuden takana on kansainvälinen taantuma. Se on meidän suomalaisten kannalta kuin luonnonvoima, väistämätön fakta, jota emme voi kumota. On aika vastaansanomatonta todellisuutta, kun tilaukset loppuvat, rahat loppuvat, työt loppuvat…

Toisin sanoen: taantuma on meidän tahdostamme ja ajatuksistamme riippumaton asiaintila.

Toisen sekunnin aikana tajusin: näin on onneksi vain tiettyyn rajaan saakka. Taantumaa vastaan on kuitenkin mahdollista ja järkevää toimia. Kuluttaja, yritys, pankki, talouspoliitikko, kaikilla on tässä antidepressiivisessä taistelussa oma roolinsa.

Näitä ajatuksia kehittelin pikku jutussa, blogitekstissä, joka julkaistiin ”Älä ruoki lamaa” -kampanjan sivuilla. Järkeilin siinä tähän tapaan: taantuma tai lama on myös paljolti psykologinen ilmiö, uskon asia. Se johtuu siitä, että kuluttajilta, yrittäjiltä, rahoittajilta ja sijoittajilta menee luottamus.

Luottamus on kuitenkin sellainen ilmiö, että sitä voi vahvistaa ja jopa luoda realiteeteista tinkimättä, ainakin tiettyyn rajaan saakka. Ja kääntäen: perusteetonta epäluottamusta vastaan voi ja kannattaa kamppailla.

Hyvä lukija – mitä mieltä sinä olet? Onko Nurkanvaltaaja tolkuttoman naiivi? Vai onko tässä sittenkin järkeä?

Nurkanvaltaaja -blogin kirjoittajat

Kirjoittaja on Suomen Kuvalehden toimittaja.
Kirjoittaja on Suomen Kuvalehden toimituspäällikkö.
Kirjoittaja on vapaa toimittaja.