Ostaisiko jätskituutin vai lehtitalon?

Profiilikuva
Kirjoittaja on Suomen Kuvalehden toimituspäällikkö.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Äkkiä nyt, vielä saattaa ehtiä ostamaan BusinessWeekin.

Ei siis yhden irtonumeron, vaan koko 80 vuotta täyttävän talouslehden toimituksineen, nettisivuineen kaikkineen. Kaupan ovat samalla myös lehden 4,8 miljoonaa lukijaa eri puolilla maailmaa.

Hintakin taitaa olla kohdallaan. Yksi BusinessWeek näyttää maksavan Suomessa kioskilla 5,20 euroa, ennakkospekulaatioiden mukaan koko lehden kauppahinnaksi saattaa tulla yksi dollari, eli 70 eurosenttiä (vahva euro hyödyttää tässä kohdassa suomalaisostajaa).

No, jee jee kapitalismin pää-äänenkannattaja tosin teki viime vuonna 43 miljoonan dollarin tappiot. Ja ostaja pääsisi huolehtimaan myös yli 30 miljoonan dollarin veloista.

Määräaika tarjousten jättämiselle umpeutui itse asiassa tiistaiyönä Suomen aikaa. BW:n kohtalosta ei ole kuitenkaan kuulunut vielä mitään, eli kannattaa kokeilla, myyntiä hoitaa investointipankki Evercore.

Yksi dollari on nykyään iso raha Yhdysvaltain vaikeuksissa räpiköivässä aikakauslehtimaailmassa.

Viime lokakuussa TV Guide myytiin yhdellä dollarilla. Perinteikäs tv-lehti teki tappiota 20 miljoonaa taalaa vuodessa ja kaupassa ostajalle siirtyivät myös yhteensä 70 – 100 miljoonaa taalan vastuut.

Tai ehkä kannattaa sittenkin säästää se dollari, tätä vauhtia esimerkiksi Newsweek saattaa pian olla kaupan. Yleisaikakauslehti tuhoaa omistajiensa varallisuutta vielä vauhdikkaammin kuin BusinessWeek, Newsweek teki tammi-kesäkuussa yli 25 miljoonaa dollaria tappiota.

Oikeastaan tässä ei kyllä ole mitään hauskaa näin aikakauslehden toimittajan kannalta ajateltuna. Sekä BusinessWeek että Newsweek (ja Time) ovat epätoivoisesti etsineet vastausta kysymykseen, miten viikon uutistapahtumien summaamisella eläneen lehden pitäisi uudistua internet-aikana. Ei näytä vastausta löytyneen.