Suomen Kuvalehden taloustoimittajat kommentoivat rahan liikkeitä.

Miksei taksiala kokeile happy houria?

Kustaa Hulkko
Blogit Nurkanvaltaaja 23.3.2009 15:30

Lama puree taksielinkeinoon: tolpilla on monen auton jono, koska asiakkaat säästävät. Eikä säännöstelty ala voi laskea edes hintaa myynnin lisäämiseksi.

Asiakkaat ymmärrettävästi vähentävät taksin käyttämistä, koska on taantuma. Kysyntä laskee ja jonot taksitolpilla pitenevät pitenemistään, kunnes osa rengeistä joutuu työttömiksi ja jotkut isännätkin joutuvat lopettamaan.

Tätä ei tietenkään kukaan toivo, mutta näin kävi edellisen laman aikana.

Suomen taksipalveluiden kysyntä laski hiukan jo viime vuonna. Helsingissä pudotus oli selvä: yli kolme prosenttia.

Normaaliyrittäjä kokeilisi tässä tilanteessa alennusmyyntiä ainakin niinä tunteina, jolloin kysyntä on alimmillaan.

Mutta taksitoiminta ei olekaan normaalia yrittämistä. Siinä on säänneltyä kaikki olennainen: taksikyydin hinta ja taksilupien määrä.

Suomessa taksimaksuja säädellään hallituksen päätöksillä. Viime heinäkuussa – vain muutama viikko ennen, kuin sana ”lama” ilmaantui talousuutisiin – taksimaksuja nostettiin keskimäärin yli seitsemän prosenttia koko maassa.

Viime kesän jälkeen bensan ja naftan hinta on laskenut roimasti, mutta taksimaksut eivät jostakin syystä jousta todellisten kustannusten mukana.

Tämän vuoden alussa Helsingissä taksilupien määrä jopa kasvoi, joten pääkaupungissa tarjontaa on juuri nyt todella yli tarpeen.

Liberalisoikaa edes vähän

Nurkanvaltaaja ehdottaa niille, jotka päättävät taksipolitiikasta: liberalisoikaa tätä hienoa ja tärkeää toimialaa edes vähän.

Antakaa ahkerien taksinkuljettajien tienata enemmän sallimalla heidän käyttää ravintoloiden hiljaisina tunteina suosimaa happy hour -periaatetta. Taksibisneksessä se voisi merkitä vaikkapa sitä, että lähtömaksu laskettaisiin nollaan.

Sopivalla mainosrummutuksella kyytien määrä kasvaisi ja tolppien jonot häviäisivät.

Pakko myöntää, ettei tämä ennuste perustu mihinkään todelliseen tietoon siitä, miten paljon taksipalveluiden kysyntä joustaa hinnan mukana.

Mutta ainakin Nurkanvaltaaja lupaa lisätä taksin käyttöä, jos idea toteutuu.

Kustaa Hulkko

Kirjoittaja on vapaa toimittaja.

Keskustelu

Hyvä idea, mutta taksikuskit eivät suostu tähän, eivät millään. Jos suostuvat, syön vanhan myssyni, joka ammoisina vuosina oli monesti unohtua taksin takapenkille, ja lupaan toki käyttää taas minäkin pirssiä.

Sekin ihme nähdään, että Helsingin liikennelaitos laskee syksyllä hintojaan, mutta kirjoittajan ehdotus taksimaksujen laskusta jää haaveeksi. Hinnankorotuksiin löytyy aina syitä, mutta syitä löytyy myös siihen, ettei hintoja lasketa. Yksi sellainen on taksien kohdalla tämä: emme halua vääristää kilpailua laskemalla hintoja. Ja toinen tämä: hinta takaa laadun ja turvallisen kyydin.
Perusmaksu lienee siinä 5 euron hujakoilla. Happy hour voisi kestää tunnin kaksi. Mikä vaikutus sillä olisi ansioihin, jos sitä oikeasti lähtisi laskemaan?
Taksikuskit – rengit ja isännät – yleensä tietävät kaiken ja sanovat sen mielellään, joten olisipa hauska lukea täältä heidän kommenttinsa tähänkin asiaan.

voisiko joku selittää, miksi taksit ovat helsingissä noin kaksi kertaa kalliimpia kuin vaikkapa berliinissä? tukholmassakin on hitusen halvempaa – missään ei niin kallista kuin meillä.

toro, voisiko syynä olla se, että Suomessa ei ole juurikaan taksikulttuuria? Ainakin oman kokemukseni mukaan taksilla kulkevata lähinnä isot kihot kuten poliitikot, jotka saavatkin maksattaa laskun veronmaksajilla. Joissain maissa takseihin suhtaudutaan lähes yhtä arkisesti kuin joukkoliikenteeseen. Tämä on vain omaa spekulaatiotani, en ole perehtynyt aiheeseen sen tarkemmin.

Hyvä Nurkanvaltaaja,

Hyvä idea, mutta missä ne asiakkaat ovat yön hiljaisina tunteina? Istuvat kapakassa ja tarvitsevat
kyydin kotiin vasta valomerkin jälkeen!

Vastapainona olisi tietenkin vähintään tupla perusmaksu silloin kun jonot ovat pisimillään tai
valikoitaisiin jonosta se joka maksaisi eniten päästäkseen kotiin; esim nyt kyyti Asema-aukio –
Viides linja 11,50 euroa, ”peak timena” eniten tarjoava maksaisi nopeasta kotiin pääsystä ollessaan
jonon hännillä ainakin 25,00 euroa!

Käyttäisin taksia viikonloppuisin useamminkin, jos niitä vain onnistuisi saamaan silloin kun on aika lähteä kotiin! En suostu jonottamaan pakkasella taksia toista tuntia, vaan lähden kävelemään ja usein olenkin onnistunut saamaan taksin matkan varrelta. Kotiinpääsyn vaikeuden (ja kalleuden) takia en lähdekään keskustaan viettämään iltaa, vaan jään kotinurkille. Tylsää, mutta totta.

”Lähtömaksu laskettaisiin nollaan”
No tällähän ne ahkerat kuskit vasta tienaiski. Lähtömaksujen osuuden ollessa yöllä noin 40-70% lv:sta niin ei tuolla mallilla kuski ainakaan tienaa.
Uutta taksilakia valmisteltaessa on laitettu suuri painoarvo autojen saatavuudelle myös hiljaisina aikoina ja myös kasvukeskusten ulkopuolella. Laki asettaa näin velvoitteensa pitää autoja ajossa myös silloin kun niille ei juurikaan ole ajoa. Liberalisointi väistämättä pakottaisi myös luopumaan näistä velvoitteista. Näin vaikkapa Satu maanantai-iltana tarvitessaan sairaalle lapselleen taksia voisikin törmätä tilanteeseen jossa autoja ei yksinkertaisesti olisi ajossa tai taksikeskuksen sijaan vastaisikin vain nauhoite joka kehottaisi palaamaan asiaan aamulla.
Jos en lauantaiyönä ehdi aina aivan perusteelisesti selvittää että miksi jouduit tolpalla jonkin aikaa odottamaan pyydän ystävällisesti palaamaan asiaan jonakin arkiyönä. Voi olla että ehditään siinä hyvinkin pari tuntia rupatella ja hörpätä vaikka kahvit.

Ajomiehelle: Olen samaa mieltä kanssasi. Eri hinnat ruuhka-aikana ja hiljaisina tunteina.
Mitax21:lle: En tarkoittanut, että lähtömaksu nollattaisiin muulloin kuin päivällä, kun on hiljaista. Ymmärrän hyvin, ettei aina voi olla happy hour.

Itse alalla pitkään olleena näkisin uuden taksilain aikalailla epäonnistuneeksi, Taksiliitto on tosin aina osannut valvoa jäsenistönsä etuja. Puhutaan asiakkaan edusta kun tosiasiassa on kyse autoilijoiden edusta. Suomalaisella taksilla on toki ansionsa, monella mittarilla mitattuna olemme ehdotonta kansainvälistä huippua. Itselleni vain se että asiat toimivat hyvin ole mikään peruste sille etteikö niitä edelleen voisi kehittää ja parantaa. Taksiala ei ole halunnut tunnustaa muutostarvetta joka kuitenkin on olemassa. Muutokset olisivat aina helpompia kun oltaisiin niitä itse mukana tekemässä jolloin voitaisiin vaikuttaa suuntaan ja vauhtiin. Mielestäni parasta mitä suomalaiselle taksille ja taksiasiakkaalle voisi sattua olisikin alan vapauttaminen, jolloin ala alkaisi oikeasti houkuttelemaan ahkeria yrittäjähenkisiä asiakaspalvelijoita.

PS. Taksitaksa on enimmäishinta, mikään ei kiellä yrittäjää ajamasta halvemmalla. Alalla tosin mennyt pitkään liian hyvin jotta kenenkään tarvisi laskea hintaa ja esim. näin lähteä kohottamaan käyttöastetta. Kuntaliitto onkin todennut ongelmaksi sen että taksien tarjouskilpailuihin jättämät tarjoukset eivät ole todellisia. Kyllä alalla menee silloin liian hyvin jos ei ole tarvetta kilpailla asiakkaista ja toisaalta alalla toimivat yrittäjät eivät hallitse kustannuslaskentaa.

Näitä luetaan juuri nyt