Blogit

Suomen Kuvalehden taloustoimittajat kommentoivat rahan liikkeitä.

Miksei taksiala kokeile happy houria?

Blogit Nurkanvaltaaja 23.3.2009 15:30
Kustaa Hulkko
Kirjoittaja on vapaa toimittaja.

Lama puree taksielinkeinoon: tolpilla on monen auton jono, koska asiakkaat säästävät. Eikä säännöstelty ala voi laskea edes hintaa myynnin lisäämiseksi.

Asiakkaat ymmärrettävästi vähentävät taksin käyttämistä, koska on taantuma. Kysyntä laskee ja jonot taksitolpilla pitenevät pitenemistään, kunnes osa rengeistä joutuu työttömiksi ja jotkut isännätkin joutuvat lopettamaan.

Tätä ei tietenkään kukaan toivo, mutta näin kävi edellisen laman aikana.

Suomen taksipalveluiden kysyntä laski hiukan jo viime vuonna. Helsingissä pudotus oli selvä: yli kolme prosenttia.

Normaaliyrittäjä kokeilisi tässä tilanteessa alennusmyyntiä ainakin niinä tunteina, jolloin kysyntä on alimmillaan.

Mutta taksitoiminta ei olekaan normaalia yrittämistä. Siinä on säänneltyä kaikki olennainen: taksikyydin hinta ja taksilupien määrä.

Suomessa taksimaksuja säädellään hallituksen päätöksillä. Viime heinäkuussa – vain muutama viikko ennen, kuin sana ”lama” ilmaantui talousuutisiin – taksimaksuja nostettiin keskimäärin yli seitsemän prosenttia koko maassa.

Viime kesän jälkeen bensan ja naftan hinta on laskenut roimasti, mutta taksimaksut eivät jostakin syystä jousta todellisten kustannusten mukana.

Tämän vuoden alussa Helsingissä taksilupien määrä jopa kasvoi, joten pääkaupungissa tarjontaa on juuri nyt todella yli tarpeen.

Liberalisoikaa edes vähän

Nurkanvaltaaja ehdottaa niille, jotka päättävät taksipolitiikasta: liberalisoikaa tätä hienoa ja tärkeää toimialaa edes vähän.

Antakaa ahkerien taksinkuljettajien tienata enemmän sallimalla heidän käyttää ravintoloiden hiljaisina tunteina suosimaa happy hour -periaatetta. Taksibisneksessä se voisi merkitä vaikkapa sitä, että lähtömaksu laskettaisiin nollaan.

Sopivalla mainosrummutuksella kyytien määrä kasvaisi ja tolppien jonot häviäisivät.

Pakko myöntää, ettei tämä ennuste perustu mihinkään todelliseen tietoon siitä, miten paljon taksipalveluiden kysyntä joustaa hinnan mukana.

Mutta ainakin Nurkanvaltaaja lupaa lisätä taksin käyttöä, jos idea toteutuu.

Nurkanvaltaaja -blogin kirjoittajat

Kirjoittaja on Suomen Kuvalehden toimittaja.
Kirjoittaja on Suomen Kuvalehden toimituspäällikkö.
Kirjoittaja on vapaa toimittaja.